הדפסה
לסיכום : (19/10/2003)
מתוך: טיפול צה"ל בעריקים – משפטי שדה או חוסר הבנת החוק ?
המלצה פרקטית לך החייל ולמי שנעדר מן השירות על מנת לשמור על זכויותיך . רצוי כי תתייצב בבסיס משטרה צבאית (לא במתקן מעצר) בימי חול בין השעות 08:00-16:00 או בימי חמישי בשבוע אחרי שעה 18:00 וכך תתייתר הצדקת מעצר ל48 שעות או שלא ניתן יהיה לעצרך כיוון שפקודת המעצר תסתיים בשבת . כן, לא יוכל צה"ל לטעון כי אין מי שישפוט אותך ויש להשאירך במעצר. יום עבודה בצה"ל הוא עד שעה 17:30 ואסור למי ששופט להפסיק מלאכתו וללכת הביתה ביודעין כי יש חייל הממתין למשפטו ונשאר במעצר רק כדי ש"יזכה" להשפט. על צה"ל לוודא כי יהיו מספיק קציני שיפוט ולעשות הכל שלא להשאיר חייל במעצר לפני משפט. מאוחר יותר ראוי לבדוק צדקת הטענה ולברר אם באמת היתה מניעה כלשהיא הגיונית שלא להביא למשפט מייד החייל או השארתו במעצר נובעת מזלזול בחירויות הפרט. יום שישי יחשב כיום רגיל בו מתקיימים משפטים.
אם הסגרת עצמך וחותמים עליך פקודת מעצר, בקש לראות הפקודה. אם נרשם בה כי הנך "עריק" תודיע שהפקודה בלתי חוקית כיוון שבעצם ההתייצבות נעלם החשד כי מדובר ב"עריקה".
                                                                
יש לבקש לערער מייד על המעצר שלפני משפט מייד כאשר חתמו עליך פקודת מעצר. אם פרקליט סירב, בקש מייד "עיון חוזר" על מעצרך . אם נעצרת רק כדי להמתין למשפט, תגיש ומייד באופן בהול בקשה לבטל את פקודת המעצר. אם פרקליט יסרב, עליו להעביר ההחלטה הסופית לידי הפרקליט הצבאי הראשי.
                                                               
דרוש במשפטך - אם השופט יגזור לך עונש של מחבוש בפועל, לנכות מימי המחבוש את סך הימים או שעות המעצר  שבהם הית במעמד עצור שבטרם משפט ואם התייצבת מרצונך- תודיע לו שמעצרך בנסיבות אלא אינו חוקי לפני משפט ויש לראותו כחלק מן העונש, אחרת ניתן יהיה לתבוע בגין העדר עילת מעצר, שכן חוסר בשופטים או "תור" להישפט כאמור, אינו מצדיק שלילת חירותך בטרם משפט. כדאי לשנן ולזכור :
                                            
היה וכמו החייל ר' תיכנס למשפט והשופט יהיה מפקד יחידתך, בקש שלא להישפט בפניו.
אסור למי ששפט אותך לשמש כסמכות הדנה בערעור שלך ואף לא להמליץ למי שהוסמך.


עוד על מקרה זה:
חזרה