הדפסה
לסיכום: (3/10/2003)
מתוך: תופעה מדאיגה ו"לא בריאה" בתחום הרפואה בצה"ל - מה באמת קורה שם?
נשאלנו ע"י החיילים מה עליהם לעשות. התשובה לחייל כפי שאנו רואים אותה, היא לתעד כל פגישה וכל דרישה לראות רופא. לתעד, לתעד ושוב לתעד, כדי שבבוא היום ניתן יהיה למנוע החרפת בעייה רפואית או לחילופין, לאפשר לנקוט כנגד האחראים למחדל צעדים מינהליים/פיקודיים או משפטיים.
הכיצד לתעד ? עצה לחייל:
ראשית, כל בקשה לראות רופא ואשר לא נענית ע"י מפקדים או רופאים, יש לתעד בכתב ע"י החייל : את היום והשעה ואל מי פנה ומהי תשובת אותו גורם. שנית, ניתן לתעד כל פגישה עם הרופא בכתב מייד לאחר שיצאתם ממנו, כולל תאריך, שם הרופא והשעה. לרשום מה נאמר שם, אם היה עד נוסף בעת הבדיקה ומה הטיפול שניתן. רצוי לבקש ובכתב מהרופא את אישור הביקור וההבחנה. כך יהיה ביכולת החייל במידת הצורך להוכיח טענתו כי לא טופל כראוי.יש לדרוש כל מסמך רפואי וגם הפרוטוקול אם קיים בתום הבדיקה ביחידה, בחר"פ, או ועדה רפואית.
ניתן לתעד שיחה שאתה החייל צד בה כלומר שיחה שאתה משוחח עם מישהו ולא שיחה בין אחרים גם באמצעות טייפ נסתר, מכשיר הקלטה דיגיטלי ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם ואפשר לנהוג כך גם ללא ידיעת האדם איתו אתם משוחחים (רופא או חובש) . שימו לב: אסור בתכלית האיסור לתעד בהקלטה שיחה, אלא אם מדובר בשיחה שאתם אחד הצדדים לה. כדי להבהיר זאת, אם אתה, החייל, נכנסת לבדיקת רופא ומעונין לתעד את מהלך הבדיקה שלך, אתה יכול לתעדה בהקלטה, אפילו סמויה, כל עוד אתה משוחח עם הרופא או עם חובש שנוכח בבדיקה. מה אסור ? שיחה שהרופא משוחח עם אדם אחר ואתה לא חלק וצד לאותה שיחה - תיעודה מהווה עבירה פלילית.
המלצה נוספת לחייל היא לבקש להכנס לבדיקת רופא או חובש יחד עם חבר, כך שיהיה עד לנאמר באותו מעמד.
 
ובאשר למפקד וגורמי הרפואה :
המקרים שהוצגו כאן מחייבים את מערך הרפואה בצה"ל ואת המפקדים בבדק בית. שלוש סיבות עיקריות מדוע יש להביא לבדיקת המצב הקיים:  ראשית, כי אינם המקרים היחידים ומקרים דומים בשל זלזול או רשלנות הסתיימו באסון. שנית, כי ניתן לשער שאף מפקד או גורם רפואי לא מעוניין לסכן בריאותו או חייו של חייל. שלישית, בשל כך כי המצב המשפטי כיום אינו מאפשר כבעבר חסינות לא לרופא ולא למפקדים וניתן להביאם להליכים משפטיים מחוץ לצה"ל במישור המשפט ה"אזרחי". גם הרופאים וגם המפקדים נושאים באחריות מיוחדת וזאת על פי המצב המשפטי הקיים המייחס להם אחריות מיוחדת לשלום החייל. מוטב למערכת הרפואה ולמפקדים שלא להיות שאננים. אכן, נדיר כי מישהו מהם נתבע גם בהליך אזרחי בעבר. כיום יש מודעות לחייל, להורי החיילים ומוטב גם לדעת כי צה"ל לא יגן על מפקד או גורם רפואה שבית משפט יחליט כי התרשל או שהינו חייב בתוצאה של מעשיו.
מוטב לכולם להבין כי משפטני הצבא או אלה מטעם המדינה לא יגנו על מי שנמצא אשם בפלילים או חייב בתביעת פיצויים, כי אז המדינה תודה באשמתה. זה לא יקרה. המדינה תטען ומייד כי אינה אחראית למעשה פסול של יחידים ולכן ימצא הרופא או המפקד שעקב מחדל או מעשה יגרמו לתוצאה שהחוק מגדירה כאסורה, נאלצים ובאופן פרטי להתמודד משפטית עם התוצאה.
 
מעבר לנושא המשפטי, המדובר גם בפן המוסרי. אל תחשדו תמיד ובכולם שמא תטעו. ונסיים בדברים מתוך הפסיקה של בית המשפט העליון ובמקרים שאינם נוגעים לבריאות או סיכון חיים. פחות מזה. בית המשפט העליון קבע שעדיף כי יתהלכו פושעים חופשיים במקרה של ספק, מאשר שאפילו אדם אחד חף מפשע ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח.
 
רוצה לומר לעניננו: היזהרו. בכל מקרה שיש ספק אם מישהו חולה, ראוי שיטופל בצורה הרצינית ביותר, שמא דווקא אותו חייל אכן חולה אמיתי, ואפילו שיש לכם נסיון גם עם חיילים שאולי מתחזים כחולים. זהו סיכון שאף אדם חכם לא יקח ביודעין , כי הטעות משמעה, סיכון חיים. ומעבר לכך, החייל סומך ומאמין בכם כי תתייחסו ברצינות לבעיותיו ותלונותיו. אסון משמעו לא רק התוצאה באשר לחייל אלא גם העובדה כי מי שימצא אחראי, קרוב לודאי שלא יעסוק עוד לעולם בתפקיד ובמקצוע .די אם נזכיר את המקרה האחרון שאירע במתקן אדם בו התמוטט ומת חייל באימון, לאחר שמפקדיו סברו כי הוא מסוגל למרות טענותיו הרפואיות לצאת למסע....כאימרת חז"ל : "מיהו חכם ? - הרואה את הנולד".
לא נסיים לפני שנאחל לכל חיילי ומפקדי צה"ל בכל תפקיד ובכל מקום לשנת תשס"ד : שרק תהיו לנו בריאים ושנה טובה.
 


עוד על מקרה זה:
חזרה