כתובתו של עמוד זה באינטרנט:   http://www.hakshev.co.il/item.asp?type=1&NewsID=153

ארכיון כל המקרים

בג"צ פסק הוצאות לטובת חייל בגין הליך משמעתי לא חוקי ! (18/3/2005)

בהחלטה שניתן לומר שהיא תקדימית, בבג"צ 266/05ב' פסקו שופטי בית המשפט העליון כב' השופטים א.לוי וא. רובינשטיין (בדעת רוב) השבוע - 16.3.05, הוצאות על סך 5000 ש"ח (ראה ההחלטה מטה) כנגד סגן הפרקליט הצבאי הראשי וכנגד קצין השיפוט אל"מ דרור רופא בגין הליך משמעתי בו נדון החייל יוסף פילנט למחבוש של 28 יום . אנו כבר הבענו בעבר מספר פעמים דעתנו על האחריות הנזיקית האישית שחב בה כל קצין ומפקד בצה"ל אשר יתרשל או ינהג בדרך לא זהירה כלפי חייל. למיטב ידיעתנו זהו מקרה שני בצה"ל (ראו מקרה ראשון). החלטת בג"צ זו יש בה כדי לקבל דעתנו זו ולהופכה למדיניות משפטית. ההחלטה באה בעקבות עתירה על הליך העמדתו לדין של החייל פילנט. במסגרת עתירתו העיקרית לבג"צ - קבעו השופטים בהחלטה מיום 12.1.2005 (ראה הפרטים) שקצין השיפוט שפט החייל שלא כדין וכי היה על סגן הפרקליט הצבאי לבטל את אותו הליך.
 
חשיבותה של החלטת בג"צ בעיקרון לפיו יש להורות על ביטול הליך שהתנהל שלא כדין ולא על יסודות של משפט צדק – ללא קשר לאשמת החייל. ככל שידוע לנו, בצה"ל טרם הושמו הכללים שנקבעו ע"י בג"צ בעניין התנהלותו של הליך משמעתי כנגד חייל, כפי שאלה באו לידי ביטוי בהחלטת בג"צ זו מיום 12.1.2005 . פסיקת ההוצאות כמו גם החלטתו של בג"צ בה בוטל ההליך המשמעתי בו נדון החייל, מלמדות כי בית המשפט לא יסבול הענשת חיילים במסגרת הדין המשמעתי בצבא באופן שלא הובטח קיומו של הליך תקין וצודק.


החלטות אלו חשובות ומלמדות על המדיניות המשפטית, לכן ראוי שכל חייל ידע אותה וכל מפקד בצה"ל יפנים מדיניות זו. אנו מצפים מצה"ל ליישם את הכללים שנקבעו אגב מקרהו זה  של החייל יוסף פילנט.


עוד על מקרה זה:
פסיקת הוצאות - בג"צ 266/05ב' (18/3/2005)

תגובות:
If you're reading this, you're all set, padnerr!
(John 14/11/2015)
1.
ממה שקראתי כאן באתר, הם לא יתנו לאף חייל להיפגע ויוזמים תוכנית של יצוג חיילים כמו זה. מקווה שיצליחו. כדאי לפנות אליהם ולבדוק.
(אלכס 19/3/2005)
2.
שזה גם אומר שחיילים פחות מבוססים כלכלית לא יעתרו לבג"ץ כיוון שאין להם סכום שכזה ולא יכולים להסתכן באובדן סכום שכזה.. ועל כך הם לא יעתרו.
(אור 19/3/2005)
3.
הוסף תגובה