כתובתו של עמוד זה באינטרנט:   http://www.hakshev.co.il/item.asp?type=1&NewsID=140

ארכיון כל המקרים

עומדים להתגייס? אותרתם ע"י חמ"ן? רוצים קד"צ? - כמה טיפים לדרך ! (21/12/2004)

טופס 55 - הרבה פניות קיבלנו בהן אתם מבקשים פרטים על הדרך לבקש שינוי שיבוץ או מעבר בסיס. החלטנו להביא בפניכם את פקודת מטכ"ל 31.0308 העוסקת בכך (פירסום ע"י צה"ל - לחצ כאן) ומקווים שיש בה התשובות הנחוצות לכם. לאן מגישים,זמן הטיפול ועוד...
                                    --------------------------------------------------------
פניות רבות לאתר הן באמצעות הפורום והן במייל באות מקרב המועמדים לגיוס (מלש"ב). אכן צה"ל מספק למועמד באמצעות הדואר ובאמצעות אתר "עולים על מדים" מידע רב, אולם מהפניות אלינו ונסיון החיים, לא הכל מתבצע כפי שכתוב. כיצד ישמרו כללי הצדק כלפי המתגייס? למה לא מוסרים למלש"ב את נתוני הקב"א והדפ"ר שלו או מה הן הדרישות להשתבץ במקצוע מסויים?
 
מצאנו לנכון להביא לפניכם כמה "טיפים" בנושא זה, על מנת לבאר את הנושא. ניגע בתמצית בנושאים כמו "מנילה", שיבוץ לקד"צ, איתור וכיו"ב. ממה שניתן ללמוד, אין "אחידות" בין המתבצע בפועל לבין המידע המועבר למלש"ב. אחוז גדול מהשאלות נגעו לשאלה כיצד לשנות שיבוץ ואנו מביאים לידעתכם את הפקודה הרלוונטית . אז הנה כמה "טיפים" מועילים שכדאי לדעת הרבה לפני יום הגיוס...מומלץ לקרוא.


כללי: -
 
בשעה טובה, הינך עומד/ת להתגייס לצה"ל. בעיננו הגיוס לצה"ל לא רק חובה על פי חוק ולאור המצב הביטחוני, אלא אנו סבורים שהשירות בצה"ל חיוני והוא ערך בפני עצמו. הוא מכשיר את המגוייס לחיים בכלל, השירות הינו השפה המשותפת בהווי הישראלי , הוא מגבש דיעות, הוא ה"פלטפורמה" למעבר מנערות לבגרות וניתן להפיק מן השירות נסיון חיים שישמש אתכם לאחר סיומו.
 
ה"מנילה" -מינהל הגיוס הפועל באמצעות לשכות הגיוס, גיבש מדיניות בשנים האחרונות, לפיה צה"ל עם הפנים למגוייס, אשר "שותף" להליכי הגיוס והשיבוץ.
 
לרוב המגוייסים (לא לכולם) נשלחת חוברת מקצועות לבחירה וטופס לבחירת מה ברצונו/ה לעשות בשירותו הצבאי, המוכרת בשם "מנילה". צה"ל מסביר לכם את המקצועות (לא את כולם) הקיימים בצבא ואתם נדרשים לדרג העדפותיכם.
 
עד כמה הרצון שלכם הוא בעצם זה שקובע איפה תשרתו ? ובכן, השיבוץ בצה"ל הוא פונקציה של מרכיבים שונים, אשר לרוב הם משפיעים על הגיוס. בין אלה: מצב בריאותי, קבוצת איכות , דירוג פסיכוטכני, אם אתה בן למשפחה שכולה, בן יחיד ועוד. גם אם נניח שעברתם משוכה זו בהצלחה ואתם ראויים ומתאימים בכל המרכיבים למקצועות שבחרתם, מה שיקבע בסופו של דבר את השיבוץ הוא "צרכי הצבא". לשון אחרת : צה"ל משבץ על פי צרכי כוח אדם כפי שהוא רואה אותם.
 
בסקר מדגמי שנערך כאן באתר (לחץ לראות הסקר) בקרב 44 חיילים וחיילות , הוברר כי קרוב ל-44% מהמשיבים ענו כי לא שובצו לאף תפקיד אותו בחרו וקרוב ל-14% טענו כי לא שובצו על פי העדפותיהם. 20.5% השיבו כי שובצו לאחד התפקידים אותם בחרו ו22.7% שובצו על פי התפקיד המועדף. הסקר אינו משקף במספר כה נמוך של משתתפים, אולם אם נשפוט מדגמית, ניתן יהיה לומר כי למעלה ממחצית מהמתגייסים, סיכוייהם להשתבץ לאחד התפקידים אותם בחרו, הוא אפסי.
 
נתון זה מלמד כי צה"ל אכן מתחשב במועמדים, אולם הסיכוי להשתבץ על פי ה"מנילה" הוא נכון באשר למספר הנמוך מ50% מסך כלל המועמדים לשירות.
 
השיבוץ לקד"צ – כעיקרון שיבוץ זה הוא למקצועות הנחשבים כיוקרתיים יותר, הדורשים הכשרה רבה יותר משאר המקצועות. לכן צה"ל עושה המיונים (לכל תפקיד כזה יש הליך מיון מיוחד) לפני מועד הגיוס ובחלק מועט מן המקרים הקורס מתחיל לפני מועד הגיוס הרשמי לצה"ל. על פי פסיקת בג"צ לאחרונה, חלק מן הקורסים יחשבו כקורסים תוך שירות. כך, השירות בצה"ל לא יהיה נניח 3 שנים ועוד תקופת ההכשרה, אלא 3 שנים לגברים. מדיניות צה"ל היא שאין משבצים למקצועות אלו מי שכבר התגייס ומבקש לשנות השיבוץ, אולם יש בצה"ל "חריגים" אשר שובצו למקצועות קד"צ גם מתוך השירות. שום דבר לא קדוש ובנוסח האימרה : "כשרוצים, גם מטאטא יורה".
 
למתגייסים באמצעות איתור חמ"ן – (לחץ כאן לאתר חמ"ן) חיל המודיעין מאתר מועמדים לחיל באמצעות רשימות תלמידים מבתי ספר, כשהדגש העיקרי – אך לא הבלעדי הינו לימודי השפה הערבית. כבר בכיתה י', יוזמת מחלקת איתור בחמ"ן היכרות עם המועמדים על פי הקריטריונים. המועמדים "מבלים" עד סמוך למועד הגיוס בחיקו של חמ"ן. פעילויות לגיבוש מועמדים, אירוח והרצאות בבתי מלון ועוד.
 
יש לשים לב : אין מדור איתור בחמ"ן מוסר למועמד לאיזה תפקיד הוא נועד עם גיוסו. המועמד אינו יודע עד סמוך למועד הגיוס כי שובץ למקצוע ספציפי – בה בעת שמועמדים רבים סבורים כי יכולים להשתבץ במגוון התפקידים שמציע חמ"ן. ולא בכדי: למועמד שאותר ע"י חמ"ן עדיפות על פני השיבוץ הנעשה לכלל המועמדים לגיוס ע"י מינהל הגיוס. כלומר, אם חיל המודיעין "שם עין" עליך לתפקיד מסויים, אזי זהו התפקיד אליו תשובץ אם תעבור את המיונים.
 
הבעייה של מועמדי חמ"ן : לא נאמר להם במפורש לאיזה תפקידים אין להם סיכוי להשתבץ גם אם יעברו המיון. הם פשוט ברוב המקרים אינם יכולים כלל לגשת למיון או להעמיד עצמם ברשימת המועמדים לתפקיד מסויים. מטעמים ברורים לא נרחיב כאן לדוגמאות ממקרים אמיתיים ואף לא בדרך שניתן לזהות התפקידים. נאמר רק זאת: אם יש 20 תפקידים הדורשים רמת ערבית טובה והמועמד עבר את מבחני הערבית, לא תעמודנה בפניו האפשרויות להיות מועמד אלא לתפקיד אותו יעד לו מדור איתור בחיל המודעין. המועמד יגלה את סוג התפקיד במועד מאוחר מדי בסמוך לגיוסו.
 
היה ויוותר על התפקיד שמוצע לו, יפלט מרשימת המועמדים לגיוס של חיל המודיעין. אז פרטיו יועברו ללשכת הגיוס ולא תהיה בידו האפשרות לבחור קורסי קד"צ מה"מנילה" או שלא יוכל לבחור שוב מקצועות מה"מנילה” (בהנחה שבחר מקצועות בתחום חמ”ן כי סבר שזה הכיוון). וזאת כיוון שמועד גיוסו לא יאפשר לו להגיש מועמדות לקורס קד"צ אחר, אלא אם יגיש בקשה לדחיית גיוס שיכולה להישתרע על פני מספר חודשים.
 
אם הגשת בקשה לדחיית גיוס כדי להשתבץ לקורס קד"צ : נדהמנו לגלות כי אפשרותך לקבל זימון לפי מקצועות הקד"צ בגינם דחית את גיוסך – דומה לפעמים להליך של "הימורים". לא זו בלבד שאין לך אפשרות לדעת לאיזה מהמקצועות תזומן למיון ממה שבחרת , לא זו בלבד שלא בטוח שתעבור את המיון גם אם תזומן, אלא אין אפילו ביטחון כי .....תזומן כלל למקצוע קד"צ. לא יאומן, אך נכון וזה קרה.
 
המקרים הם אמנם חריגים. אך בצה"ל לא מספרים לך כי עברו לשיטת ה"מחולל" או "מערבל" המעבד עבור מינהל הגיוס נתונים ובוחר המועמדים לשיבוץ. אם הגשת בקשת דחייה של מועד הגיוס במיוחד כדי להשתבץ לאחד מקורסי הקד"צ שבחרת ? : למשל העובדה כי דחיית גיוסך בשל התאמתך למקצוע הדורש מיון לקורס קד"צ רק כדי לזכות להתמיין, עלולה לעיתים להיות דחייה או יותר נכון "בכייה" לדורות. וזאת למה? לא תאמינו: דמיינו כי פרטיכם האישיים הם קוביות כמו שנהוג הדבר במשחק ברולטה ,(בהגזמה כמובן)  אלא שכאן מדובר בזריקת כלל שמות המועמדים לקד"צ או לשיבוץ אל אותה תוכנת מחשב הידועה בשם "המחולל" או המערבל. התוכנה מערבלת השמות וכך נבחרה זכותכם להיות מזומנים למיון לתפקיד הדורש הכשרת קד"צ למשל. שיטת בחירת מועמדים זו היא חדשה ולדברי הצבא יעילה. מה בכל זאת פסול? העובדה כי צה"ל לא מוסר מידע חיוני למלש"ב כמו כיצד נקבעים הזימונים למיוני קד"צ או נעשה הליך השיבוץ והעובדה כי קורה שלא כל המועמדים זוכים להזדמנות להתמיין גם כאשר התאימו נתוניהם למקצוע מסויים - יכולה להיחשב כאפלייה בין בעלי סיכוי זהה להתמיין.
 
נכון הדבר שצרכי הצבא הם הערך המועדף ובעל חשיבות רבה ביותר בנסיבות העניין, אך בה בעת אין לזלזל בעיקרון ההסתמכות של נער או נערה בני 18 על כי המינהל הציבורי (צה"ל במקרה זה) יפעל בתום לב ובאופן סביר ושוויוני - (שהרי חודשים מחייו של מועמד שהתבזבזו לריק בהמתנת שווא לקבלת הזדמנות שווה להתמיין לתפקיד לו נמצא כשיר לבחור, בו הוא חפץ  ובעתיו הסכים לדחות גיוסו כעצת צה"ל) כאשר צה"ל מודע לאופן בו נקבע הזימון ולמידת הסיכוי  - גם הם ערכים חשובים בתחום זכויות הפרט אשר להם נגיעה אף לאמון במערכת. על כן, אל לו לצה"ל להקל ראש בצורך להגן על ערכים אלה.
 
הקב"א והדפ"ר – קב"א היא קבוצת נתוני האיכות אליה משייכים את המועמד על פי נתוניו האישים. הדפ"ר הינו דירוג פסיכוטכני ראשוני. דירוג זה מהווה דירוג של יכולות לשמש בתפקיד מסויים ומהווה בלשון העם גם מבחן אינטליגנציה. צה"ל לא נוהג לגלות פרטים אלה למועמד. למה?
 
אנו יכולים רק לנחש כי צה"ל לא רוצה להתמודד עם טענות , ערעורים וכן כי יתכנו מקרים שחיילים ישוו את הנתונים עם חבריהם והדבר יעורר שאלות גם בהקשר לשמירת שיוויון השיבוץ בין כולם לתפקיד מסויים.
 
איתור בבתי ספר מקצועיים – כמו באיתור חמ"ן צה"ל מחפש בכל בתי הספר המקצועיים בעלי תפקידים כגון בוגרי מגמה טכנית, מכונאות, רכב ועוד. לעיתים תלמידים אלו אינם יודעים כי צה"ל כבר "שיבץ" אותם לתפקיד עוד בטרם החלו הליכי הגיוס וכל זאת שלא בידיעתם. כך, לא יוכל בוגר מגמה שכזו לבחור להיות לוחם או להשתבץ לתפקיד אחר בצה"ל. גם אם יקבל "מנילה" לרוב בחירותיו שם נעשות לאחר שצה"ל כבר מיין אותו. גם הפקודות של אכ"א בנושא מצביעות על מגמה זו. כך, מוצא עצמו מי שבחר במגמה ללימוד מקצוע לחיים בבי"ס מקצועי , כי המקצוע "נתפר" על פי דרישות צה"ל. דבר חמור מאוד והדבר אינו נאמר תמיד ובמפורש לנרשם למגמות אלו. מי שבחר ללמוד מקצוע לא עשה זאת למען צה"ל אלא למענו כדי שתהיה לו פרנסה בעתיד. "התאמת" המקצוע לדרישות צה"ל פוגעת בזכויותיו.
 
יתרה מכך, נניח כי מישהו לומד מקצוע אשר יאפשר לו לתכנת מחשבים ולעבוד בחברת הייטק. הדרישות של צה"ל לא תואמות לשאיפות האישיות של התלמיד ולא דרוש לו בשירות בהכרח השימוש בכל הידע הספציפי בו התלמיד רצה להתמקצע כדי שמקצועו יתאים לדרישות שוק ההיטק ביום שאחרי שחרורו. אולם, צה"ל מתערב בידיעת מנהלי בתי הספר בתוכנית הלימודים ולא נדרשת מהתלמיד הסכמה בכתב ולאחר הסבר מפורש, במועד ההרשמה לבית הספר כי תוכנית הלימודים בין אם במתכוון ובין הרצון לשימור בעלי מקצוע אלה בצבא, עלולה להשתנות על פי שיקולים של צרכי הצבא. צה"ל אכן מאתר לומדים במקצוע (ראו דוגמא) וקיים נוהל באגף כוח אדם בצה"ל למעקב אחר הלומדים ואיתורם, עוד בתיכון.
 
יוזמה חדשה בצה"ל - הצמדת קצין לכל בית ספר במדינה :
 
צה"ל אף סיכם עם משרד החינוך רק לאחרונה את התכנית החדשה הנושאת השם "הדור הבא" והכוללת הצמדת קצין !!  לכל בתי הספר והסבר על התפקידים והשירות בצה"ל.נשמע לכם כמתיחה? האם תיצלח ? מהתגובות לכתבה שפורסמה ב ynet קשה לדעת. אם לשפוט בשים לב לתגובות לכתבה הנ"ל : צה"ל עושה טעות. באופן שזה נעשה ע"י צה"ל, יכול הדבר להביא דווקא לתוצאה הפוכה. הצמדת קצין לבית הספר והרצון להביא למודעות ולהגברת המוטיבציה הם שני דברים שונים. הראשון - תמוה במדינה דמוקרטית. השני - בהחלט ראוי אם נעשה ע"י הבאת "מרצי חוץ" מן הצבא לבית הספר כמו שנעשה הדבר בכל תחום אחר. ראו ההפנייה לכתבה בנושא המצורפת כאן . אם תראו הסמל הבא המוצג מטה, תדעו שמדובר בפרוייק השיתוף בין צה"ל לבתי הספר . (לכתבה ב ynet)
 

 
מכל האמור, הנה ה"טיפים שלנו" –
 
1. מנילה - יש לעמוד על כך שבמהלך כיתה י"ב או לכל המאוחר עם הגעתו של צו ראשון או בעת ביקורכם הראשון בלשכת הגיוס, תדרגו בקשתכם והעדפתכם באמצעות ה"מנילה"
 
2. קד"צ - איתור חמ"ן - אם אותרתם ע"י חמ"ן, יש לבקש הודעה בכתב ממדור איתור מהם המקצועות אשר בהם תוכלו לבחור ולאילו מקצועות לא תיחסם בפניכם הגשת המועמדות או המיון על מנת שתעברו את המיון לאותו מקצוע. יש לדרוש לדעת באם "סומנתם" כבר למקצוע. אחרת, כשיתברר לכם שזה לא זה, לרוב כבר לא ניתן לבחור כלום כקד"צ ואף לא מקצוע אחר אלא אם תתבקשו להגיש בקשה לדחיית גיוס.
 
3. בקשה לדחיית גיוס - אם הגשתם בקשת דחיית גיוס על מנת לזכות בזימון למיון לאחד מקורסי הקד"צ, רישמו במפורש בטופס הבקשה כי דחיית הגיוס נעשית אך ורק למטרת זימון למיון לקד"צ וציינו לאלו קורסים. כן, בטרם תחתמו על דחיית גיוס, פנו למדור קד"צ בלשכת הגיוס ובקשו התחייבות לזימון למיון באחד הקורסים שבחרתם. שימו לב ! לדעתנו, הזכות להתמיין למקצוע מסויים היא זכות חוקתית של מתן שיוויון הזדמנויות לכל. בדיוק כמו זכותו של כל אדם להירשם ללימודים באוניברסיטה למשל. אם ב"מנילה" על פי הנתונים האישיים אתם יכולים לבחור בקורסי מיון לקד"צ, לדעתנו חובה על צה"ל לאפשר לכם את כל הליך המיון לאחד מהקורסים שבחרתם.
 
אין בכך מבחינת צה"ל להתחייב כי תשובצו על פי זה או לקורס מסויים, אולם זכות הגישה למיון היא כאמור זכות חוקתית. באותה מידה כמו בדוגמא שהבאנו, אם על פי הנתונים שלכם אתם עומדים בקריטריונים להירשם ללימודים באוניברסיטה, אין אפשרות לדחות קבלתכם ללימודים, אפילו לא תשובצו מפאת "העדר מקום" לקורס שביקשתם. עצם מתן ההזדמנות להירשם כתלמיד היא הזכות החוקתית. לפיכך, לפני שתחתמו על הסכמה לדחיית גיוס, מומלץ לבחון אם יש תועלת לדחייה וראוי שתדעו מראש כי לא תימנע מכם הזכות הזו. כך תדעו להחליט אם משתלם לדחות הגיוס במספר חודשים. עיקרון שוויון ההזדמנויות ועקרונות נוספים שהזכרנו כאן, אינם מאפשרים לצה"ל לנהוג כמו בעלי קזינו או מפעל הפיס. הזכות אינה בגדר "משחקי מזל" ואסור שתושתת על מזל על פי רצון ובחירת ה"מחשב". המחשב יכול לבחור את הקורס אליו אתם מתאימים ביותר מתוך האפשרויות שבחרתם, אולם זכות הזימון אינה מותנית במזל. שוב, השיבוץ יהיה תלוי בסופו של דבר באם הצלחתם במיון לאותו קורס או תפקיד, אולם דעתנו היא כי זכותו של כל מועמד להגיע לשלבי המיון. כשעצם הזימון תלוי במזל, אם לא תזומנו, אתם עלולים לאבד חודשים יקרים לריק ולדחות מועד גיוסכם לחינם. באם עצם הזכות לזימון למיון תיפגע ע"י המחולל, עלול צה"ל למצוא עצמו בעתיד כמי שבמו "ידיו" "חולל" שינוי חוקתי לרעתו, שלא יאפשר אפלייה בזכות המיון ושיוויון ההזדמנויות.
 
4. איתור בעל מקצוע – כשנרשמים לבתי ספר מקצועיים יש לבדוק אם בתכנית הלימודים מתאפשר שינוי בה על פי דרישות צה"ל. אין להסתפק במודעה כגון "צה"ל מכיר במקצוע", אלא יש לברר היטב מהי השפעת הדרישה של צה"ל על תכנית הלימודים. ניתן בהרשמה גם לסייג הסכמתכם אם אינכם מעונינים לשרת במקצוע בצה"ל כבר עם ההרשמה לבית הספר ולבקש ביום הורים לראות ההסדר שבין צה"ל לאותו בית ספר אם יש כזה.
 
נאמר לכם בלשכת הגיוס כי אינכם יכולים לבחור שיבוץ בצה"ל כיוון שמויינתם למקצוע אותו למדתם ואתם מעונינים שלא לשרת בו, הודיעו לצה"ל כי זו פגיעה בזכותכם לשוויון הזדמנויות. המקרה כאן חמור מאשר בקד"צ, כיוון שזכות הבחירה במקצוע, על אף צרכי צה"ל, ניתנת לרוב המועמדים לגיוס. אין חובה לשרת במקצוע שלמדתם אם לא הבעתם הסכמתכם ואתם רשאים לדרוש שיבוץ על פי כלל המקצועות. רצוי לרשום לצה"ל מכתב ולמוסרו ללשכת הגיוס כבר ביום הזימון לצו ראשון, כדי שצה"ל יכלכל צעדיו בעניין תכנית השיבוצים של אותו מחזור...העובדה כי מועמד למד מקצוע אינה הופכת עובדה זו להכשרת אפלייה במתן זכות הבחירה.
 
5. קב"א ודפ"ר – לדעתנו מדובר בנתונים אישיים של המועמד ולא במידע "צה"לי". ככזה, המידע שהתקבל מהמועמד שייך למועמד וזכותו של חייל לקבל לידיו את נתוניו, בדיוק כפי שתוצאות בחינה בחינה פסיכומטרית נמסרות לנבחן, אינה חסוייה ואינה מוחזקת בידי האונירסיטאות כרכושן. רוצים לומר, על המועמד לדעת מהם תנאי הקבלה לקורס קד"צ או למקצוע מסוים. זאת, כדי לאפשר שקיפות שלא נעשית אפלייה. לדוגמא : אם מועמד א' בעל נתונים זהים או דומים למועמד ב', הרי לא יתכן כי אחד מהם יתקבל למקצוע אחד והאחר לא. זאת משום שצה"ל בפירסומיו הוא טוען כי השיבוץ למקצוע מסויים תלוי בשני פרמטרים עיקריים: צרכי הצבא והתאמתו של המועמד. יכול לקרות מצב של אפלייה בין מועמד א' לב' אם כך, רק מטעמים של "צרכי הצבא". אם ינתנו תוצאות הקב"א והדפ"ר בידי המועמדים ובאם יפורסמו הדרישות לכל מקצוע, יתרום הדבר להגשמת ערך חיוני והוא - השקיפות . כך, גם כאשר תיטען טענה כי לא דרושים יותר חובשים – נניח – ידע מועמד א' שלא התקבל לקורס למרות התאמתו בשל כך שלא נדרשים מועמדים למקצוע זה ואז יקל עליו עם הנתונים שבידו אל מול הדרישות שמתבקשות בכל מקצוע ומקצוע אחר, לבחור מה שמתאים לו. כך גם יקל הדבר על צה"ל ויהיו פחות חיילים שאינם מרוצים משיבוצם.
 
לסיכום :
 
חשוב לדעת כי צרכי הצבא הם המדרג הראשון לקביעת השיבוץ. יחד עם זאת, חשוב לדעת מה סיכויי המועמד בעידן הפתיחות הצה"לית שבה אומרים למועמד לגיוס : בוא שתף אותנו עם רצונותיך ונשתדל למצוא את הדרך לשבצך כפי שבחרת אם זה מתאים לצרכי הצבא.
 
לצה"ל חשוב לא פחות מלמועמד לשבצו בתפקיד אותו הוא מעדיף. כאשר ניתן לשבץ בצורה כזו, צה"ל יפיק תועלת רבה מן החייל שיהיה בעל אינטרס להצליח במה שבחר.
 
כך גם בעניין המידע שצה"ל מוסר למועמד. ככל שימסר לו יותר מידע (לתדע אותו בתחומי האיתור למשל) כך יש סיכוי רב יותר ל"מפגש רצונות" שזהו השיבוץ האופטימלי על פי דעתנו. זהו לדעתנו הכלל שיש לשנן: ראוי שלא לשבץ מי שרוצה ומתאים להיות לוחם  כמכונאי או טבח  ועל פי אותה שיטה - אין לשבץ מי שרוצה להיות מכונאי או טבח כלוחם. זהו הכלל שחייב להוות שיקול בין כלל שיקולי הצבא בתחום השיבוץ בצה"ל.
 
שיוויון הזדמנויות לכל – ככל שיוקפד שלא תימנע ממועמד א' זכות הניתנת למועמד ב' לבחירת שיבוץ כששניהם בעלי אותם נתונים, כך תימנע אפשרות החיכוך שלאחר השיבוץ בין החייל למערכת הצבאית.
 
לכן, מסירת המידע המקסימלי למועמד (כולל קב"א ודפ"ר) תוך פירסום הדרישות המפורטות הנדרשות ממועמד כדי להשתבץ בכל תפקיד, יקל הדבר על צה"ל מלאכת השיבוץ, יבסס ההבנה של המועמד מדוע בחירתו לא נענתה ויפחית למינימום השימוש הרב שעושים חיילים בטופס 55/3 לשינוי השיבוץ ומן הסתם תופחתנה משמעותית הסיבות התורמות לבעיות המשמעת.
 
מי שמחזיק בדיעה ששיבוץ בצה"ל אינו "תכנית כבקשתך" טועה בהבנת גיבוש המדיניות של צה"ל ולאן פונה "משב הרוח" בשנים האחרונות. לא צריך את חוות הדעת של מדור פסיכוטכני כדי לומר לו כי ככל שהדבר מתאפשר – ויש לשאוף לכך – שיבוץ התואם צרכי הצבא ורצון המועמד גם יחד או פשרה בעניין זה, הוא סוד ההצלחה של צה"ל. שכן, אדם העושה תפקידו מתוך רצון ובמוטיבציה, הוא "רווח נקי". לצה"ל – רווח זה יתבטא ביעילות, יחסוך הזמן והצורך להתעסק בבעיות משמעת, יגביר רצונו האישי של החייל להצליח, אשר יוביל להצלחת המשימה מרמת הפרט ועד מילוי כל מטלות הצבא.
 

תגובות:
YEgf5f https://www.genericpharmacydrug.com
(Judi 12/5/2018)
1.
dvlBgn https://www.genericpharmacydrug.com
(mike11 18/4/2018)
2.
GDKV6h http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
(matt 20/2/2017)
3.
XBwdaN http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
(matt 20/2/2017)
4.
95PwmT http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
(gordon 20/2/2017)
5.
b0C2B3 http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
(chaba 20/2/2017)
6.
rIV1Gd http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
(gordon 20/2/2017)
7.
real beauty page <a href=" http://combivent.ibeh.info/ ">combivent inhaler for sale</a> and Goldman Sachs Group Inc.increased at least 1.3 percent, after tumbling in the previousweek as earnings disappointed investors. <a href=" http://temovate.eteh.info/ ">buy temovate online</a> Some in the audience gave loud whoops but the reception was subdued compared to the standing ovation at his last stage performance in Florida. <a href=" http://traininglinks.net/anafranil-dosage-forms/ ">anafranil side effects tremor</a> House Minority Leader Nancy Pelosi, in one of the most remarkable displays of bathos since “you don’t have Nixon to kick around anymore,” celebrated the extension of her grip at the helm with a self-pitying complaint.“I was never on the front of Time magazine even though I was the first woman to be [speaker],” Pelosi said with her trademark “I’m-ready-for-my-close-up” glare
(Elmer 30/1/2017)
8.
It's funny goodluck <a href=" http://mestinon.pyca.info/#him ">mestinon</a> It's a hugely competitive place and if you have any success at all, you have to be grateful. <a href=" http://evista.usik.info/ ">buy evista uk</a> Instead of providing a spark, he extinguished whatever flame was left in the Browns’ season, completing 10 of 18 passes for 80 yards, getting sacked three times, throwing two interceptions and finishing with a 27.3 QB rating. <a href=" http://reglan.omem.info/#registered ">how to get reglan</a> Susan Jebb, a professor of diet and population health at the University of Oxford, told the BBC News website: "This is a neat study, but it is very small and designed to investigate the metabolism of fat and carbohydrate under highly controlled conditions, rather than longer-term weight control, where behavioural factors become increasingly important.
(Ethan 30/1/2017)
9.
I'm not working at the moment <a href=" http://zestoretic.eriq.info/ ">lisinopril 5 mg</a> The countryside is not a wilderness, at least not in the parts where countryfolk (as The Archers tried to call them) find a living of a kind <a href=" http://microzide.patu.info/ ">order microzide</a> government movesto curb deals designed to cut tax, wiping $13 billion off theLondon-listed firm's stock price. <a href=" http://imdur.omem.info/ ">imdur sr</a> The Knicks’ attendance throughout this lost season, the way it has held, is one of the oddest single moments in NBA sports history
(Bella 29/1/2017)
10.
jeEBSM http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
(chaba 29/1/2017)
11.
5Ipy3a http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
(matt 29/1/2017)
12.
I'll send you a text <a href=" http://metoclopramide.aqim.info/#brilliant ">cheap metoclopramide</a> Now the same technology threatens to eradicate social networks, stock markets, even national governments <a href=" http://benicar.aqim.info/ ">generic benicar hct</a> "Ultimately I hope I was that canary that went into the mineshaft and showed the other players that it's OK, that you can still play your sport, do your job and at the same time you can have your boyfriend waiting for you (in the arena) after the game is over," he said. <a href=" http://cleocin.lopy.info/#publicly ">cleocin ovules coupon</a> manufacturing expanded far more brisklythan estimated, with investors instead focusing on Markitfigures showing the manufacturing sector slowed in October andthe Commerce Department's construction spending numbers thatfell for a second straight month in September.
(Ayden 29/1/2017)
13.
yZOuTN http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
(Barnypok 1/1/2017)
14.
אני קיבלתי שיבוץ לתחום שלא ביקשתי,לא התחשבו כלל בעדיפויות שלי,אני עברתי קורס הדרים, ולא קיבלתי שיבוץ לתקשוב, כמו כן אני חושבת שהנתונים שלי הם מעל ומעבר למ ששובצתי.
מה עושים?
נועה
(נועה 14/11/2016)
15.
מה דרוש על מנת להתקבל לחמן פרוטקציה
(יואב שוהם 16/10/2013)
16.
רציתי לדעת איך אני אמורה להגיש את הערעור שלי על הקב"א שנקבעה לי !, וזאת לאחר שניגשתי למאבחנת אשר קבעה כי הקב"א שנקבעה לי אינה משקיפה כלל את יכולתי!
(אלמוג 24/6/2011)
17.
רציתי לדעת עם מי אני יכולה לדבר מהלשכת גיוס בנוגע לעירעור על השיבוץ .. אני באמת חושבת שאני יכולה לתרום יותר ומדובר רק ב"עובדת" מעבדה רפואית אני רוצה להיות משקי''ת ת''ש ומשם להתקדם לקצונה
(שני 22/6/2011)
18.
האם רצוי לידחות את המבחנים הפסיכוטכנים ליום אחר לעבור רק את החלק הראשון של צוו ראשון כדי לא להיתעיף ולבוא לא מרוכז למבחנים
(אפק 20/11/2010)
19.
כיצד מגישים ערעור על קב"א ודפ"ר ?
(אורית 20/10/2010)
20.
אני נהג בצבא ובקשתי שינוי שיבוץ לנח"ל הייתי בראיון ולא נתנו לאף אחד מאיתנו חי"ר מה אני עושה?
(אוהד חזון 24/1/2010)
21.
אם קיבלתי זימונים למודיעין זה אומר שהקב"א שלי היא מעל 52?
(מעיין 10/12/2009)
22.
בן דודי עומד להתגייס ומאוד מאוד רוצה להגיע ליחידת הכלבנים.
יש לו פרופיל 74 ועם אהבה גדולה וידע רב בטיפול בכלבים איך ניתן לאפשר לו להבחן ליחידה זו?
(עדינה אברהם 28/10/2009)
23.
בן דודי עומד להתגייס ומאוד מאוד רוצה להגיע ליחידת הכלבנים.
יש לו פרופיל 74 ועם אהבה גדולה וידע רב בטיפול בכלבים מה איך אפשר לאפשר לו להבחן ליחידה זו?
(עדינה אברהם 28/10/2009)
24.
טיס - קב"א 54-56
(שנינוש 14/1/2009)
25.
אני לא מכיר אף אחד ואין לי מושג בקשר לפרופיל או קב"א... אני מיכתב מחמ"ן בקשר לשאלון באינטרנט שאני צריך למלא... משהו על שחקים וחבצלות... זה אומר משהו על הקב"א שלי?
(בר 21/10/2007)
26.
אני התמיינתי כשנה וחצי לחיל המודיעין ולפני כשבוע חודשיים לפני מועד הגיוס נשלחה אלי הודעה כי הוסרה מועמדותי לחיל. ברצוני לדעת מה עלי לעשות בכדי לא להגיע לכלל צה"לי? ולמי עלי לפנות בבקשה.
(עדי 29/11/2006)
27.
לשני
מתקבלים מקב"א 54+
אבל אם לא שלחו לך זימונים עדיין אפשר להגיע לקורס אם תהיה קצין לוחם(כמובן הכל תלוי במבדקים של ירפ"א)בהצלחה!!!
(ברוך 6/10/2006)
28.
מישהו יודע מאיזה קב"א מגיעים לקורס טיס
(שני 30/9/2006)
29.
בלשכת הגיוס ביקשתי להשתבץ כמשקית ת"ש לכיוון קצינת ת"ש.
לא ציינתי חייל. קיבלתי זימונים למבחני התאמה לקראת גיוס לחייל המודיעין. איני מרוצה כלל ולא יודעת כיצד לנהוג.
הגיע אלי מידע חסוי כי הקב"א שלי 53
(סופה ארצי 2/5/2006)
30.
הוסף תגובה