הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
גילוי דעת: להעמיד לדין ולהדיח הטייסים שהצהירו על כוונה לסרב פקודה ! (29/9/2003)
סמי איליה, עו"ד

המכתב בחתימת 27 טייסי חיל האויר , בו הם מצהירים כי יסרבו פקודה לבצע פעילות כנגד מחבלים ב"שטחים", גרם לנזק אדיר למדינה. יש בדברים משום פגיעה ביחסי החוץ של ישראל ובבטחונה. אין מנוס מהעמדתם לדין וסילוקם משורות טייסי חיל האויר. להלן מכתב גלוי לרמטכ"ל:


לכבוד :

ראש המטה הכללי

רב אלוף משה יעלון

--------------------------------

 

נכבדי,

                הנדון : בקשה להורות לאלתר להעמיד לדין הטייסים החתומים

                                על מכתב הסירוב לפעול ב"שטחים"

 

1.     אני פונה אליך כאביו של חייל לוחם בשירות סדיר  אשר שירת ועתיד לשרת ב"שטחים" ומבקשך מן הנימוקים שיפורטו כי תורה לאלתר על הפסקת שירותם בצה"ל של כל החתומים על מכתב זה, להורות על מניעת כניסתם לשטחי הטייסות , ולהורות מיידית על הדחתו של זה מבינהם המשמש כמדריך בבית הספר לטיסה וכן:

 

להעביר ומייד הנחייה למפקד חיל האויר לחדול מכל נסיון לשכנע כי יחזרו בהם ולטפל במקרה זה כפי שראוי לטפל בחיילים לובשי מדים בנסיבות דומות. יש להעביר כל הטיפול לידי הפצ"ר להורות על העמדתם לדין של כלל הטייסים שפרטיהם וחתימתם מופיעים בתחתית מכתב זה . למען הסר ספק יאמר כי קיימות די ראיות להעמדתם לדין במספר עבירות חמורות אף אם טרם סירבו פקודה.  אין בידי צה"ל עילה אלא העמדתם לדין. בעצה אחת עם הורים נוספים, יחד, נפעל ונשקול לאחר החגים להעצים המחאה ונפעל לפירסום פרטיהם המלאים של אלה, לאור העובדה כי יש עניין ציבורי רב שלא מאפשר להמשיך להסתיר זהותם. לא נשקוט במקרה הספציפי לאור חומרתו המיוחדת וחשש לחיי חיילים ולא נסכים לשום חלופה זולת העמדתם לדין בפני בית דין צבאי, "כאחד האדם" וזאת בנוסף להדחתם כאמור ואציג בהמשך בקצרה הבסיס לבקשה :

 

2.     זה מקרוב פורסם בכלי התקשורת כי שניים נוספים הצטרפו לחותמים על תוכן מכתב הסירוב שהועבר לידי מפקד חיל האויר, עליו חתומים  27 טייסים אשר משמשים הן בשירות פעיל והן במילואים כטייסי מטוסי ומסוקי קרב בחיל האויר. מתכנו כפי שפורסם, עולה כי החתומים על מכתב זה מודיעים על סרובם לבצע משימות שונות בשטחים ויש בכך כדי הודעת סירוב לסייע לביצוען של משימות אלו עלידי יחידות אחרות של צה"ל ב"שטחים" היכולה לעלות בחיי אדם ולפגיעה בחיילים. בנוסף, יש בתוכן המכתב משום הבעת דיעה פוליטית על עצם פעילות צה"ל ב"שטחים".

  

3.     מדובר לא רק בחומרה יתרה בהיות חתימה זו משום הצהרה בדבר סירוב לבצע פקודות המהווה עבירה על החוק (ארחיב בהמשך),  אלא יש בכך כדי להשליך ישירות על ביטחונם של כוחות הצבא והחיילים המבצעים כיום את עיקר המשימות בתחום ה"שטחים" . יש בכך לפגוע ביכולת תגובה מחד ויכולת מתן סיוע לכוחות בזמן אמת בפעילות מבצעית במידת הצורך - היה וימצא אותה עת אחד החתומים על מכתב זה בשירות פעיל אם בפעילות ו/או בכוננות מבצעית באחד מבסיסי החייל .

 

4.     חלק מאותם החתומים על מכתב זה, אף הגדילו עשות, כאשר בהיותם לבושים בסרבלי טייס, דרגות על כתפיהם התייצבו בפני מצלמות הטלויזיה והקריאו לאומה את מכתבם בשטח הבסיס.

 

להלן הנימוקים לבקשה :

 

א)   מעשיהם אלה והעולה מניסוח ותוכן המכתב, יש בהם כדי לפגוע ולסכן את יחסי החוץ של ישראל וגרמו נזק תדמיתי רב למדינה כפי שעולה מכתבות טלויזיה שפורסמו ברחבי העולם, לרבות העולם הערבי המטילים בספק את מוסריות צה"ל (מצ"ב כתבה חדשותית המעידה על כך, אחת מני רבות ודעת הציבור)

 

ב)   במעשיהם הפרו אלה אמונים כלפי המדינה וצה"ל וגרמו לדמורליזציה בקרב החיילים ואזרחים . סיכנו את בטחונם של טייסים וחיילים המצטיירים בעיני העולם כפושעי מלחמה, כבלתי מוסרים העוסקים בהרג חפים מפשע – כל זאת במתכוון ובמודע כי העובדות שונות בתכלית ולא ניתנה להם מעולם פקודה להרוג אזרחים אלא משימותיהם ראויות , לפגוע במחבלים ולעשות בסיכול ומניעת הרג אזרחי ישראל. מעשיהם אלה עשו הם כאשר המדינה שרוייה במצב מלחמה מתמשכת בטרור – דבר המשליך ישירות על חומרת המעשים והצעדים המתבקשים.

 

ג)    מעשים אלה, מהווים לכאורה עבירה על הוראותיו של חוק ורק להמחשה אפנה  כדוגמא לסעיפים 135(3) 133(א), 100,129,132, לחוק השיפוט הצבאי.

 

ד)   קיים עניין ציבורי רב להביאם לדין בשל חומרת המעשים ונסיבותהם. מעשים אלה נעשו בתקופת לחימה כאשר עיקר הלחימה הינה ב"שטחים" וביודעין שמטרת המשימות אינה פגיעה בחפים מפשע.


 

ה)     יש במימוש הצהרתם משום לפגוע בתיפקודו התקין של הצבא, ובמילוי המשימות.

 





ו)       אי נקיטת צעדים ראויים בענינם, יש בכך מראית עין של אפלייה בין בעלי דרגות בכירות ובמסגרת תפקיד  המייחסים לו "חוד החנית" לבין חייל בודד טוראי מיחידה אלמונית אשר יש להניח כי בעשותו מעשים זהים, לא היה נקרא אל אלוף הפיקוד להתנצל, אלא סביר כי היה מוצא עצמו על ספסל הנאשמים לאחר שהיה מוגש בענינו כתב אישום על מעשיו.

 

ז)     גישה סלחנית מנוגדת לאינטרס הציבורי ואינטרס צה"ל ויש בה להשליך לשלילה על המסר לכלל חיילי צה"ל מחד ויש בה סכנה של ממש לפעילותו התקינה של הצבא. אין לשקול במקרה זה שיקולים זרים כגון : מצבת הטייסים, עלות אימונם וכיוב' שיקולים המתגמדים אל מול המעשים.

 

ח)     ממה שפורסם בתגובות, לא תימצא חברת תעופה שתעסיק אותם בישראל וטוב שכך.

 

ט)   כמו כן מתגובות חיילים, גם משיחה עם בני וחבריו, קיים משבר אמון של ממש המחייב את צה"ל להדגיש כי בעת מבחן יזכו חיילי היחידות הלוחמות ב"שטחים" בסיוע אוירי ללא כל הגבלה, אם למנוע פגיעה בחיילים בעת מצוקה של הכוחות ואם בעת פינוי נפגעים.

יש לעשות לניקוי השורות מעשבים שוטים ולסלק כל ספק שבלב חיילים כי ברגע של מצוקה ימצא בתא הטייס מי שיחליט איזו משימה לבצע. אין לגמגם באשר לצעדים שינקטו ואין בשום מצב להכשיר בתגובת הצבא את האירוע הדומה הבא.

 

י)     יובהר כי הורים לחיילים שנדונו בשל סירובם לשרת בשטחים, או אשר הביעו דיעה בתקשורת וכד', מעשים אשר הובילם לכלא, עוקבים בעניין רב אחר תגובת הצבא ולא יקל על צה"ל להגן על החלטותיו במקרה זה לאור האפלייה שעלולה לרקום עור וגידים בין הטייסים לחיילים אחרים או קצינים שהצהירו על כוונה לסרב פקודה.

 

יא)  תשומת ליבך גם להלך הרוח בציבור. הציבור מעוניין בתגובה שיהיה בה משום  תגובה חמורה. זאת מעיון בתגובות הציבור וגם מי שמעידים על עצמם כטייסים ב"סדיר". די להביט ברשת האנטרנט שם מובאות תגובות חמורות בשלושה אתרים מרכזיים, - כ300 תגובות זועמות המכנות הטייסים  החתומים על המכתב "בוגדים" ויש גם כוונות של אזרחים למנוע המשך פעילותם בחיל האויר  אם הצבא "לא יתעשת". ראוי לא להתעלם מהחומרה היתרה שאזרחי המדינה מייחסים לאירוע חריג וחמור זה והנזק התדמיתי שנגרם למדינה. 


 

5.    אשר על כן, אבקשך כי תורה על העברת כל הטיפול לידיו הנאמנות של הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף ד"ר מנחם פינקלשטיין כדי לפעול להעמדתם לדין של כלל הטייסים וכן אבקשך כי תורה למפקד חיל האויר ולכל דרג פיקודי לבל יתערב בהליכים אלה.

 

6.     למען הסר ספק, אי סילוקם של כל הטייסים משירות כטייסים בחיל האויר, המשך עבודתו של תא"ל רן כמדריך בבח"א 6 ובבית הספר לטיסה של החייל (על אף מכתב ההתנצלות ) ומניעת העמדתם לדין תיחשב לפעולה בלתי סבירה ותאלץ פנייה לבג"צ. אין כל קשר אם לא בוצעה סירובה של פקודה בפועל ע"י מי מהטייסים.

 

7.  לא יעלה על הדעת כי מי שחתום על מכתב הסרוב ימשיך וידריך פרחי טיס צעירים בבסיס הכשרת טייסים של החייל ויפיץ דעותיו אלה, אף אם כתב מכתב התנצלות. מעבר לכך, עולה ממכתבו דעתו הברורה על כיבוש ויש בכך להשליך על מוטיבציית פרחי הטייס. אין במכתב ההתנצלות של רן כדי לשנות מאומה מהאינטרס הציבורי להרחקתו ממקצוע הטייס או נקיטת הליכים משפטיים כנגדו.

 

8.     מאחר וחלק מן הטייסים חבים בשירות המילואים, ניתן להעסיקם באבט"ש, תעסוקה בגדודי חי"ר (הם נחשבים כלוחמים) או בתפקידי שמירה ואבטחה גם בבסיסי חיל האויר. בשום מקרה אין להחזירם לשירות כטייסים וזאת אומר כיוון שבכוונתי לפעול בכל מהלך חוקי לא רק במישור הציבורי, אלא שבכוונתי אף לנקוט כל מהלך משפטי להביא הטייסים לדין במידה ויוחלט בצה"ל להפלות בינם לחיילים מן המניין.

לא יעלה על הדעת כי על עבירות זהות נשפטו חיילים וכל יום נשפטים אחרים על כל עבירת משמעת חסרת משמעות ואילו בעלי הזכויות והדרגות יטופלו ב"הליך חלופי".

 

9.   אבקש כי תשיבני בהקדם תשובתך. בהעדר תשובה, או בנקיטת איפא ואיפא בטיפול בטייסים הנ"ל, יהיה בכך כדי להקים עילה לזכות עמידה בבית המשפט להביא הסוגיות להכרעה שיפוטית משום היות סוגיות אלו עקרוניות ובעלות חשיבות עליונה לקביעת סטנדרטים לאחידות הענישה בצה"ל ולסבירות פעילותו של הצבא אשר מחייב כי טובת המדינה והציבור יהוו השיקול הבלעדי. מקרה זה הוא מעבר ל"עניין פנימי" של צה"ל.

 

                                                                                      בכבוד רב ושנה טובה ,

 

                                                                                           סמי איליה, עו"ד

עותק: אלוף דן חלוץ-מפקד חיל האויר


תגובות:
אכן מצא חן הניסוח ורק היום ניתן להבין כי טיפול החלטי אז, היה מרתיע אחרים
(י'  14/3/2005)
1.
מנוסח מבריק
סמי איליה - הייתי שוכר את שירותיך ללא היסוס

(איל כהן  8/1/2005)
2.
הוסף תגובה