הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
עתירה לבג"צ: אין שקיפות בחקירת מותם של חיילים. אח שכול נגד צה"ל! (26/3/2004)

אתמול,  25.3.04 הוגשה עתירה לבג"צ ע"י אשר בן ברוך, (בג"צ 3001/04 - בן ברוך אשר נ' הרמטכ"ל ואח'). העותר, חייל שהשתחרר בימים אלה מצה"ל הוא אחיו של יהודה בן ברוך ז"ל אשר נהרג יחד עם סג"מ יואב דורון ז"ל מירי כוח צה"ל וממסוק חיל האויר ב13.3.03 בסמוך לישוב "פני חבר" בדרום הר חברון לאחר שבטעות סברו חיילי הכוח כי מדובר במחבלים. העותר טוען כי צה"ל מסרב לפרסם פרטי וממצאי התחקיר וחקירת מצ"ח במלואם וכי יש להדיח את המפקדים האחראים לתקלה המבצעית. (ראה פרטי המקרה)
בין היתר, מבקש העותר להדיח את האחראי מח"ט יהודה כיום אל"מ חגי מרדכי ועקב כך שמנע שיבוץ העותר תחת פיקודו מחשש שלא יגלה פרטים ועובדות מחקירת האירוע וכיוון שמנע עיון המשפחה בתחקיר. סוגייה נוספת לה ידרש בג"ץ בעתירה: מדיניות קידום מפקדים בנסיבות אלה והמשך שירותם בצה"ל. משבר האמון בין משפחות שכולות לצה"ל צובר תאוצה.אנו תומכים בהגשת עתירה זו ונאמר כאן שאינה אחרונה אשר באה לבחון שקיפות התחקירים בצה"ל וכבר דנו בעניין כאן. אנו ב"הקשב!" פועלים לשינוי מדיניות זו.(עוד פרטים בנושא זה)


יודגש כי סוגייה מרכזית לה ידרש בג"צ היא סרוב צה"ל לגלות ממצאים של תחקירים וכן את ממצאי חקירת מצ"ח לא רק לציבור, אלא אף למשפחות השכולות עצמן. עסקנו כאן באתר בסוגיות אלו ועמדתנו ברורה : צה"ל הוא נאמן על החיילים המפקידות המשפחות בישראל בידיו. אך ורק נאמן. אין בידו שום זכות חוקית למנוע המידע  מהמשפחות היה ואירע אסון בו קופחו חיי חיילים.
 
לא זו בלבד שצה"ל חייב במתן מלוא ההסבר כיצד בהיותו נאמן לחיי חייליו קופחו חיו של חייל. ולא רק למשפחה ששכלה הבן, אלא הוא חייב בהסבר לכלל הציבור. אין לרוב, שום בסיס במישור העובדתי בטענות צה"ל כאילו פרטי התחקיר והחקירה "חסויים" שכן באופן ודאי אין מדובר בדרישת המשפחות שיש בה  "לסכן ביטחון המדינה". איש לא מבקש לדעת פרטים מסווגים על כלי נשק (אם יש כאלה) המעורבים באירוע מותו של חייל ולאיש מבני המשפחות לא חשוב שם המבצע ויעדו . צה"ל אינו יכול לכסות הממצאים בטענות של ביטחון המדינה ולא פעם הוברר בבג"צ כי טענת ה"חסיון הבטחוני" לא היתה רלוונטית כלל לאי מסירת המידע למשפחה.
 
טול מקרה דניאל הילר כדי ללמוד כי צה"ל מסר למשפחה כי החייל התאבד, אף כי לא נמצאו סימוכין בממצאי חקירת מצ"ח לסיבות שיכולות היו להביא להתאבדות זו והדבר התגלה רק לאחר סערה שעוררה המשפחה עקב הוצאת גופתו מהקבר.
 
לפיכך, עולה חשד מוצדק מצד המשפחות, שמא אי חשיפת הפרטים נובעת מרצון להסתיר מחדלים ופרטי האחראים להם. מעבר לכך, דומה כי מי שלכאורה התרשל באירוע בו נהרג חייל או היה מעורב ב"תקלה מבצעית" לא בהכרח נותן את הדין. יש גם כאלה שההליך בענינם מסתיים ב"הערה פיקודית" (כמו במקרה מותם של יהודה ויואב ז"ל )  או "עונש" קל אחר. זאת, כאשר אילו היה מדובר בהליך "באזרחות" בעבירת של רשלנות היו נענשים בחומרה.(ראה כדוגמא את עניין גשר המכביה שקרס). ויש בצה"ל גם הליך שזכה לכינויים כגון "עיסקה סיבובית" או "הדלת המסתובבת". קרי - מי שיש לו מעורבות באחריות למחדל/רשלנות, מודח מתפקיד אחד עד 'יעבור זעם' ואז ממונה שוב כמפקדם של חיילים אחרים או אף זוכה לתפקיד קידומי - ביחידה אחרת.
 
הטענות העקריות המועלות בעתירה זו (3001/04 ) :
 
1. "קיימת מדיניות בצה"ל להשאיר קצינים רשלניים ובלתי אחראים בשירות, ואף להעלותם בדרגות ולתת להם תפקידים בכירים למרות הנזק שגרמו, כולל הריגה וגרימת מוות של חיילים ואזרחים".
 
2. למנוע מינויו של סא"ל ע' למפקד סיירת מטכ"ל, כיוון שהורשע באחריות למותם של החיילים ערן עופר וירון בר-דור, בתאונת אימונים לפני 12 שנה;
 
3. העותר אף דורש להדיח מכל תפקיד פיקודי ומבצעי את תא"ל עמוס בן-אברהם, שהיה אז מפקד סיירת מטכ"ל, משום שלטענתו הוא נושא באחריות למותם של שני חיילים שהתייבשו עת היה מפקדם באירוע אחר וכן בשל הריגתם של החייל המשוחרר יהודה בן-יוסף וסג"מ יואב דורון, בגבעת האנטנה שליד היישוב פני חבר.
 
4. לאפשר למשפחות לקבל לידן הדוח המלא על התחקיר בעניין מןתם של יהודה ויואב ז"ל (העותר ומשפחתו לא קיבלו כל דוח בעניין) ולפרסם את ממצאי חקירת מצ"ח.
 
5. בנוסף, נטען כנגד מח"ט יהודה אל"מ חגי מרדכי בשל מעורבותו באירוע זה בו מצאו מותם יהודה ויואב ז"ל בהיותו מי שנתן פקודת הירי כי יש להדיחו מתפקידו זה ומתפקיד פיקודי.
 
לטענת העותר אשר בן-יוסף, אשר השתחרר זה עתה מצה"ל, כי לאחר שחרורו מחטיבת גולני הוא הועבר לשרת כסמל מבצעים (סמב"צ) בחטיבת יהודה שתחת פיקודו של מרדכי ואולם כאשר התייצב בחטיבה, החליט אל"מ מרדכי שלא לקבלו לתפקיד, כנראה מחשש שיגלה עובדות שהסתיר מרדכי מהחוקרים.
 
כאמור, אנו סבורים שהעתירה בדין יסודה בכל הנוגע לסוגיות המשפטיות אותן היא מעלה שכן לא יעלה על הדעת שצה"ל יסתיר פרטים מהמשפחות, מפקדים שנמצאו אחראים לכאורה לאור תחקיר או חמור מכך, הורשעו ברשלנות ימשיכו לפקד על חיילים ומעבר לכל אלה יתנגד צה"ל לשקיפות אופן טיפולו במחדלים. (ראה גם פירסום)
 
לאור פניות אלינו, אנו עוסקים מזה זמן לשינוי חקיקתי ואנו אף מעודדים להעזר בסעדו של בית המשפט בכל מקרה בו משפחה שכולה לא מקבלת ההסבר המלא להתרחשות אסון שבו קיפח חייו חייל צעיר כתוצאה ממחדל או רשלנות מפקדים.
 
יש לומר כבר עתה כי בצה"ל איש לא רואה את המגמה שהחלה מפרשת הילר וההתקדמות בתחום זה באספקלריה חכמה. ככל שצה"ל ינסה ללא הצדק לכסות, כך יהיה מרחב החשיפה. נוכל לומר בביטחה כי אנו עדים ל"סנוניות ראשונות" בעתירות ובפעילות חוקית אחרת לה אנו כאן ב"הקשב!" שותפים ביוזמה לחשיפת האמת ולקביעת נורמות משפטיות הראויות למדינה נאורה ולצבא נאור - ולשינוי בחקיקה אשר יוביל את צה"ל אל המודעות שנקבעה בפסיקה לא אחת ואשר היא בבסיס השירות הצבאי: חיילי צה"ל הם בראש וראשונה שייכים למשפחות ובאו לצה"ל לשרת את המדינה ולשמור על ביטחונה. הם אינם ולא היו רכוש של צה"ל אלא מצויים בידיו בנאמנות המקימה חובה לשמור עליהם.
 
הדרך לשמירת חייהם היא כוללת בחובה הטלת חובה משפטית על מי שהתרשל ויש לשקול את המשך שירותו בצה"ל - תהיה דרגתו ומעמדו ככל שיהיה. צה"ל חייב להבין כי חוסר האמון בו כגוף המתחקר עצמו ואת מעשי מפקדיו צובר תאוצה ובתוצאה הסופית לא יהיה מנוס מהעברת סמכות הבדיקה והחקירה לגוף חיצוני לצה"ל ונטרלי. צה"ל עצמו טרם הבין זאת, אך הוא מסייע במדיניותו לשינוי.
 
אנו נעדכן על תוצאות עתירה ובקרוב גם נביא לידיעת החיילים וההורים על רעיון חדש העומד לפני בחינה משפטית, אותו יזמו הורים לחיילים על מנת לבדוק את אמינות התחקירים ולמנוע את האסון הבא.
 
הערה: יהודה בן ברוך ודורון יואב ז"ל הוכרו שניהם כחללי צה"ל . יהודה השתחרר מצה"ל פחות מ4 ימים קודם שנהרג. סג"מ יואב קיבל היתר לעבודה פרטית מצה"ל עד לשיבוץ לתפקיד. יהי זכרם ברוך.
 
תגובת דובר צה"ל :
 
"טרם התקבל בצה"ל עותק העתירה. לפיכך לא ניתן להגיב לגופו של עניין ובשל כך לא נוכל להתייחס כלל אף לסוגיות בכללותן בשל ההשלכות המשפטיות. לכשהעתירה תובא לידיעתנו ולפני פצ"ר, תגובש בידי הפצ"ר עמדת הצבא והיא תועבר לפרקליטות המדינה"
 
ראוי לסיים הנאמר במילותיה של אם שהגיבה לידיעה על קידום האחראים בהתרשלות בשמירת חיי חיילים:
אכן,מפקד שהתרשל בתפקידו,ולא שמר על היקר מכל-חיי החיילים,אינו רשאי לקידום צבאי.
אנחנו.ההורים.שגידלנו ורוממנו בחורים לתפארת,ולרגע לא התרשלנו בחייהם,מצפים מצה'ל,שלאחר שהגשנו הבחורים על מגש של כסף- פשוט לשמור על חייהם ! ולבטח לא לזלזל ולהתרשל,כי אלה הבנים שלנו.
ומפקד שנירדם בשמירה על החיים,אינו זכאי לקידום. אין לו מנדט מן ההורים.
(והלוואי שגם צה'ל לא יקדם).

 
                                                                   אמא של חייל קרבי

תגובות:
קדושת החיים היא מעל לכל ! ואת היקירים שנפלו לא ניתן להשיב ! וזה כואב, מובן ואני בהזדהות מלאה עם המשפחות !
אולם, שפיכת הדם, של לוחם נועז ביותר, שסיכן חייו למען חייליו זה הטרוף בהתגלמותו! אם כך, במה נבדלים אתם מחיות?

(אורי 25/7/2006)
1.
חוסר אחריות פשוט ביזיון צה"ל חושב שחיילים הם רובטים אם יפול חייל אחד יבוא במקומו אחר.
(יוני 20/4/2004)
2.
הוסף תגובה