הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
תחום שירותי הרפואה בצה"ל והיחס לחולה – הנושא המוביל בפניות לאתר! (29/1/2004)

אף כי בראשית הדברים ראוי לציין לטובה הרצינות ומהירות התגובה והטיפול של היועץ המשפטי לחיל הרפואה סא"ל תמיר מוריץ וסגניתו סרן תמר תבורי בכל פניותנו בתלונות המגיעות לאתר, אין בכך להשפיע על כמות תלונות החיילים המצביעות כי עדיין קיים פער ניכר בטיב שירותי הרפואה הניתנים לחייל בשטח או בבסיסים ע"י חלק מגורמי הרפואה השונים. מעבר לכך, עולות שוב השאלות עד כמה מפקדים מקפידים בהמלצות רפואיות. זהו התחום בו מירב הליקויים.*
 
מתחילת חודש ינואר הנוכחי הופנו פניות לא מעטות בתחום זה שחלקן הועבר לטיפול צה"ל וחלקן עדיין בבדיקה שלנו באשר לאופי הטיפול והגורם המטפל. מצאנו לנכון להצביע שוב על נושא זה במטרה להביא לצימצום התופעה ולמנוע רשלנות ונזק רפואי לחיילים. יחס המפקדים לחולה ולהמלצת הרופא - מתברר כנושא המטריד ביותר את חיילי צה"ל.* 
 


 
מקרה ראשון :
 
סיפורו של חייל מילואים המספר כי הוא המטופל רפואית מזה מספר שנים, ומצבו הרפואי הנפשי על פי שנכתב ע"י פסיכיאטר במסמך רפואי ששלח אלינו - אינו יציב ואף החמיר בתקופה האחרונה עד כי הוא זקוק למעקב צמוד. החייל מנהל מזה תקופה התכתבויות רבות עם יחידת המילואים שלו אשר מתעקשת כי יתייצב לשירות מילואים תוך דחיית בקשתו לראות רופא צבאי שיערוך בדיקה ולהחליט אם במצבו הוא כשיר לשירות או יובא פיזית  בפני ועדה רפואית בצה"ל אשר היא תבחן כשירותו.
 
החייל שלח מסמכיו ותיקו הרפואי האזרחי לקצין רפואה ראשי , לאחר שצה"ל סרב לדרוש ביוזמתו המסמכים, אולם לדבריו נענה בתשובה כי נמצא כשיר "כשירות מלאה" לשירות מילואים. גם לנציב פניות חיילים פנה. זה האחרון, העביר המסמכים שוב לקצין הרפואה.
 
על אף הטיפול התרופתי, על אף המסמך מהפסיכיאטר והעבר הרפואי, צה"ל סבור שחייל המילואים כשיר לשירות. נציין כי שירותו דורש כי ישא נשק והתבקש לחתום על נשק.
 
החייל פנה אלינו וביקש שנסייע לו כיוון שבמצבו כפי שהוא מרגיש ונקבע ע"י פסיכיאטר, הוא חושש שהלחץ הכרוך בשירות יכול להוביל למצב בו יסכן את עצמו ואת הסובבים אותו.
 
אנו פנינו ליועץ המשפטי לחיל הרפואה כדי לבדוק הכיצד ללא בדיקת החייל ע"י גורמי בריאות הנפש בצה"ל ולאור עברו הרפואי והמסמכים הרפואיים שהעביר ביוזמתו - אין איש בצה"ל שסבור שיש לנהוג זהירות כדי שלא יקרה אסון.
 
אירוני הדבר כיון שבמקרה אחר צה"ל מנע שירות סדיר ממועמד לגיוס בשל נטייתו המינית ולאחר שהביע כוונה לשינוי מינו, ראו בצה"ל בכך "הפרעה נפשית" (ראה מקרה באתר) באותו מקרה נהג צה"ל חומרה יתרה והוחלט כי המועמד אינו כשיר לשירות בשל כך לאור מה שנראה בעיני צה"ל כ"הפרעה נפשית" ואילו מקום שכתב פסיכיאטר במפורש כי מצבו של מי שמטופל מזה שנים התדרדר נפשית ואינו יציב - לא רואים בצה"ל כל "הפרעה" לשירות .
 
עדכון : (29.2.04) - היום הודיענו טלפונית נציג מרכז בריאות הנפש בצה"ל כי הוחלט ע"י ראש מדור פסיכיאטריה בצה"ל לזמן החייל לאור פנייתנו והפרסום כאן - לבדיקה דחופה במרכז זה כבר באמצע חודש מרץ הקרוב על מנת להחליט בדבר המשך שירותו במילואים.
 
מקרה שני :
 
סיפורה של חיילת בשירות חובה אשר חשה ברע ואובחנה אצלה דלקת בדרכי השתן ועד עתה לא הסתיים הטיפול הרפואי בה. חיכתה שבועיים לתור לראות רופא. כשכבר נבדקה, הוחלט לשלחה לרופא מומחה. אלא שאז התברר כי עליה לחכות לתור למומחה...עוד שבועיים. כשבידה חוו"ד הרופא המומחה, קבעה תור חדש לרופא הראשון כדי להציג בפניו חוו"ד הרופא המומחה. כשכבר הגיעה עד לכאן וקיבלה מרשם לתרופות - התברר שהתרופה חסרה בצה"ל ועליה להמתין עוד שבוע לקבלת התרופה ובתקווה שעד מועד זה אכן תגיע ותהיה זמינה ....
 
אתם הבנתם את זה ??!!
 
שוב פנינו ליועץ המשפטי לחיל הרפואה וביקשנו לוודא כי תקבל התרופה גם אם יהיה צורך כי צה"ל ירכוש אותה במגזר האזרחי במיוחד ואנו ממתינים לתשובה ונעקוב אחר מצבה של החיילת.
 
מקרה שלישי :
 
סיפורו של חייל שנפגע בתאונת דרכים ונמצא בטירונות, אשר פנה אלינו בסלולרי מבסיסו וסיפר כי למרות שיש בידו פטור מכל מאמץ שניתן ע"י רופא הבסיס ובו צויין כי מותר להעסיקו רק בעבודה משרדית או בשיעורים עיוניים , הודיעו המ"מ שלו כי לא רשום כי הוא פטור מ"שדאות" ואימוני שטח ולפיכך, עליו להצטרף למחלקה (בבקרו של יום המחרת לפנייתו אלינו) ועליו להתכונן ליציאה לשטח לשבוע שדאות ולינה באוהל סיירים "כמו כולם".
 
כאשר החייל השיב למפקדו כי יש הוראה מפורשת מאת הרופא ואימוני "שדאות" לשבוע אינם בגדר המותר וזו הוראה בניגוד לפקודות, ענה לו המ"מ כי "חוקי מטכ"ל לא תופסים מחוץ לבסיס".
 
בשל התעקשות החייל, הוחלט להעמידו לדין ביום המחרת על כי לא התייצב ליציאה ל"שדאות".
 
בהתערבות ס. היועצת המשפטית של חיל הרפואה ולאחר שיחה של עו"ד סמי איליה עם מפקד הבסיס בדרגת אל"מ, הודיע המב"ס בשיחה כי "הוראות רפואיות יבוצעו כלשונן". ואכן, כעבור שעתיים הודיענו החייל כי קצין השיפוט בפניו הובא החייל הורה לבטל התלונה ולהחזיר החייל למנוחה בבסיס.
 
ראוי יהיה לציין לשבח את אותו מב"ס של בסיס הדרכה גדול בדרום  וראוי כי התנהגותו  והתייחסותו לאירוע תשמש דוגמא לכלל המפקדים בצה"ל  ותאומץ כנורמה.
 
מקרה רביעי :
 
סיפורו של חייל אשר בשל מצבו הרפואי והתעקשותו לזמנו לועדה רפואית בה הורד לו הפרופיל, נאלץ להתמודד עם מפקדיו אשר כעסו על כי הפרופיל הורד והורו לו להמשיך בתפקידו כרגיל עד שתתקבל הוראה רשמית המורה בשל הורדת הפרופיל כי החייל "נפסל" מלעסוק במקצועו אשר הוא מקצוע שנגדירו כטכני הדורש מאמץ ולא קל. בהעדר ההוראה "המפורשת" ולמרות ממצאי הועדה בה הורד הפרופיל בשל הבעייה הרפואית, נאלץ במצבו הרפואי להמשיך לתפקד עוד חודשיים - וזאת כאמור - בהתאם להוראות מפקדיו עד שועדה נוספת הורתה על פסילת מקצועו.
 
עד כאן בחרנו לחשוף רק חלק מהבעיות שנוגעות לתחום הרפואה או הנובעות מיחס מפקדים להמלצה/החלטה רפואית. אנו מקווים שיש במידע זה המובא מפי החיילים כדי להביא לתיקון הטעון תיקון במידה ונדרש תיקון.
 
*הערה :(נתונים על פי "הסקר השבועי")

תגובות:
דרושים לעבודה מהבית עם שכר מטורף!!!!
בתחום ההקלדה, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, ניתן להגיע בין 3,200 ש"ח לבין 12,380 ש"ח בחודש!
אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

(רז 7/11/2023)
1.
It's great to find an expert who can exiapln things so well
(Lanette 28/5/2016)
2.
חייל תל אביבי "נאור" יוכל לבחור בין " לאומית" "כללית" או "מכבי" בפרוייקט שנקרא "אביב" על שם העיר ה"נאורה" תל אביב, בעוד שחייל צפוני או דרומי יקבל את השרות הרפואי ה-ע-ל-ו-ב עקב מקום מגוריו. בושה למדינת ישראל.
(אלון 19/9/2012)
3.
That's really thniikng out of the box. Thanks!
(Leidy 18/4/2012)
4.
לדרגי הפיקוד התחתונים מכניסים לראש שהמערכת צריכה לתקתק לא משנה לפיכך צווים רפואיים הם המלצות לשיקול דעת המפקדים.
את המפקדים מלמדים שהומניות משאירים בבית והתוצאות נראות בשטח בצורה של מניעת טיפול רפואי ופגיע בחיילים.

2/2/2011)
5.
צהל מידרדר ברמת הטיפול לחיילים וזה פשוט רשלנות לשמה גועל נפש .
(אלון 16/11/2007)
6.
גוף מסורבל ביותר ללא שום קשר בין אגפיו השונים
16/2/2004)
7.
חוסר האנושיות של הרפואה הצבאית היא פשוט מרגיזה זה גוף שמתנהל בצורה מאוד לא מסודרת ולא מיקצועית וזו דעתי האישית
(מתן 16/2/2004)
8.
הוסף תגובה