הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
הוכרזת כ"עריק" – בצה"ל יעשו הכל שלא ישתלם לך לחזור – בחזקת אשמים! (12/11/2003)

ל"הקשב!" הגיעו פניות אחדות של חיילי מילואים וגם סדיר ואשר הוכרזו כעריקים. הטענה בפי כולם כי לא מאפשרים להם לחזור לשירות מבלי שיעצרו ויוענשו בחומרה. אף כי מבחינה משפטית מעצרו של מי שהתייצב ביחידה או במשטרה הצבאית אינו מגלה עילה חוקית למעצר במקרה והחייל התיצב מרצונו. בנוסף, הכרזתו כ"עריק" כאשר מדובר לכל היותר בהעדרות מהשירות ללא רשות, הוא עוול בפני עצמו ועיוות משפטי הגובל באי חוקיות הבא להציג מצג שווא שאינו מציג העבירה אשר נעברה בפועל ע"י אותו חייל. האם צה"ל נוהג סיכול ממוקד באלה שעדיין מתייצבים לשירות מילואים ? היש מגמה להקים חטיבות של כלואים ?
טרם השכלנו להבין מדוע צה"ל עושה הכל כדי שחייל אפילו לא התכוון מעולם להעדר מהשירות על מנת שלא לחזור -  לדוגמא : עבר כתובת,לא הגיע לידיו הצו וכיו"ב- הופך לעבריין גם אם בחר להתייצב מרצונו משנודע לו שהוא נעדר ונעצר כעריק אף כי נסתרת החזקה כי הינו עריק.(ראה המצב המשפטי ומקרה באותו עניין) בכך, צה"ל הופך את החזרה מהעדרות לבלתי משתלמת ומנציח את העדרות החיילים. לצה"ל תרומה לא מבוטלת להמשך ההעדרות . לדוגמא:


פרטי המקרה :(ראו העדכון בהמשך מיום 17.11.03)
י' הינו חייל מילואים אשר משרת בשירות המילואים ב...חיל המשטרה הצבאית!! הוא מזה כשנתיים נמצא לסרוגין לתקופות ארוכות בחו"ל. לאחרונה נשלח אליו צו לשירות מילואים במועד בו שהה בארץ, אולם כחודש מיום משלוח הצו, יצא שוב י' לחו"ל והצו לא הגיע ליעדו.
 
משנודע לי' כי חיפשוהו מהצבא, פנה לקצינת הקישור אשר הסבירה לו כי גם אם לא קיבל הצו, עליו להישפט . משלא נותרה ברירה בידו, ביקש י' מקצינת הקישור לתאם מועד למשפטו. משהמועד לא נקבע, חזר י' והפציר בה מספר פעמים אך זו בשלה: לכשיקבע המועד, היא תודיע לו.      
                                                    
ואולם, עוד י' ממתין לקביעת המועד, הגיעו בהעדרו לביתו לוכדי עריקים אשר חיפשו אותו. אז הוברר לי' כי בעצם הוא צריך להתייצב בפני המשטרה הצבאית כדי להעצר. זוכרים? לשם הוא היה אמור להתייצב כשוטר צבאי. ועכשיו...כעצור. כל נסיונותיו לבקש להתייצב ולהישפט ללא שיעצר - עלו בתוהו. כדי להסביר ולהסדיר את ענינו, עליו להעצר ואז במשפט יסביר שלא קיבל צו . צה"ל ומשרד הביטחון מנצחים על מצעד העיוולת בכך שתשובתם הינה אחת. עליו להסדיר את עניין התייצבותו ומעמדו כעריק ויסביר ענינו בפני השופט. ואיך יוכל להסדיר ענינו ולהתייצב כאשר מייד עם ההתייצבות ישהה תחילה עד 48 שעות במעצר? ואם ימצא ההסבר סביר ?                                                  
 
י' פנה אלינו ואנו מנסים לחדור את חומת האטימות ולנסות להבין מדוע צה"ל שמצוי ב"גירעון" כל כך גדול של מאות חיילים שאינם מצויים ביחידתם, מעודד - ממש כך - את החייל שלא להתייצב ביחידתו בשל מדיניות של ענישה בטרם בירור נסיבות ההעדרות.
משמע - צה"ל מרגיש נוח עם דילול שורות חטיבות של לוחמים ותומכי הלחימה ומקים במקומם חטיבות של כלואים ועצורים.                     
 
נדגיש - אין שום עילה חוקית למעצר של 48 שעות חייל אשר התייצב לפני רשויות הצבא על מנת לחזור לשירות. אין גם כל חשש כי ימלט מן הדין. גם לא קיימת חזקה כי לא יחזור לשירות. הרי התייצב למטרה זו. קרי, המעצר אינו אלא ענישה שלא כדין תוך עשיית שימוש בסמכות חוקית שניתנה בידי המשטרה הצבאית לצורך ביצוע תפקידה, שלא לצורך.                                                                                                    
ההתעקשות שבאה לביטוי במדיניות בלתי סבירה לעצור כל מי שמתייצב בטענות שווא כי מעצרו הוא חובה עד שישפט, אינה עומדת במבחן המשפטי. בקצב זה , כאשר זה מקרוב נהגו כך עם עו"ד שלא התייצב בשל אי הודעה על שינוי כתובת ועתה רוצים לעצור שוטר צבאי - לא ירחק היום ונראה בצה"ל יותר עצורים מחיילים או להבדיל טירוף מערכות אשר חוסר שיקול דעת ו/או חוסר הבנה משפטית ו/או אבסורד וחוסר סבירות ו/או כל הסיבות גם יחד, יביא להפיכתו של כל חייל שטרם הוציא עצמו מהכשירות לבצע מילואים כדין  - לעבריין המושם מאחורי סורג ובריח .
 
אין מנוס מלהודות אף כי בצער רב בכך כי ככל שהולך ומצטמצם מספרם של המתייצבים באופן סדיר לשירות מילואים - במידה ובקצב זה, צה"ל עצמו תורם לחוסר מוטיווציה לשירות בשל אטימות ופגיעה בזכויותיהם של אלה שנשארו נאמנים לערך השירות . יוצא איפוא שהמשתמטים משירות נהנים לא רק מהורדת הנטל והסיכון שבאי השירות ונהנים מחיים שקטים ונוחים - הם אפילו מחוסנים - שלא כחבריהם המשרתים, מטעויות שיכולות להובילם לכלא.
 
אנו פנינו לפרקליטות הצבאית לקבל תגובתה. אין אנו תולים תקוות באפשרות לשכנע מי שאין ניתן לשכנעו כי זו אינה מדיניות ראוייה וכי זה פוגע בצה"ל עצמו. האפשרות היחידה לשמור על זכויות החיילים ולגרום לכך שמישהו ישוחח עמם בטרם ישליכם אל תאי המעצר , היא בהגבלת סמכויות הצבא אם בחקיקה ואם בפנייה לבית המשפט. בצה"ל כך נראה, החשיבה הצבאית לא משתנה עד כי הדרך אל ההגיון של מעצבי המדיניות מחייבת צעדה מקדימה בשבילי מסדרונות הכנסת או בית המשפט. צה"ל אינו יכול ו/או מסוגל ו/או רוצה לשנות .שינוי נתפס כאוייב דרך החשיבה הצבאית . צה"ל מקפיד כל פעם מחדש שלא להפתיע. מקפיד לחשוף את ההגיון שלו, הצבאי - האחר . צה"ל אינו מקום של שינוי. לא של יוזמה, לא של חידוש. הוא ממתין להוראות הדין או הדיין. הוא מזמין את הציבור שיאמר את דברו, שיובילו לשינוי. ואנו סבורים שיש לציבור חובה כלפי עצמו להרים הכפפה ולהביא לביקורת ולשינוי  החשיבה בצה"ל.לקרב את צה"ל  לאופן חשיבתו וההגיון של האדם מן הישוב, של העם אותו הוא מייצג.
 
חובה להביא לשינוי מיידי במדיניות מעצר חיילים. ובזו שענינה הדין המשמעתי בה אנו תוהים על לשון הדין שהביאה לקלות הבלתי נסבלת המאפשרת לכל מפקד לשלוח לכלא חייל גם בשל עבירת משמעת ללא הגדרת והבחנת חומרתה. באופן הסקת (או יותר נכון מה שנראה כהעדר הסקת) מסקנות מתחקירים על אירועים בהם נפגעו חיילים. באלה ולא רק באלה, נדרשת ומתחייבת התערבות הציבור, המחוקק ובית המשפט - רוצה לומר - מישהו עם הגיון בריא ולא צבאי - כאחד האדם . הגיעה העת כי צה"ל ישכיל להבין שבשום מקום אין הוא נדרש על פי הגדרת תפקידו וחוק יסוד : הצבא, להלחם בחייליו.
 
עדכון :(17.11.03)
הכרזתו של י' כעריק בוטלה וכך גם הטיפול של משטרה צבאית בענינו לאחר פנייתנו לסגן הפרקליט הצבאי הראשי. ענינו יטופל לאור התערבותנו באמצעים פיקודיים ביחידתו ולא באמצעות מעצרו וטיפול הפרקליטות.
הערה : - אין באמור להמעיט כהוא זה מהחומרה שבמעשה והפגיעה בצה"ל כתוצאה מהעדרות חייל מיחידתו. ואולם, רצוי שלא להפוך כל מי שנעדר בפועל לעבריין אשר העדרותו מוחזקת כמושתתת על כוונת תחילה או מטרה פסולה. חייבים להפעיל שיקול דעת. מדיניות ענישה קולקטיבית ללא התחשבות בנסיבות ההעדרות - פוגמת בשימוש בתחום שיקול הדעת, מרוקנת מתוכן מטרת אותה מדיניות,  עד כי סופה שתתבטל ומעבר לכך, פוגעת היא בזכויות ללא הבחנה.  כולם בחזקת אשמים...

תגובות:
Your post has moved the debate forrwad. Thanks for sharing!
(Valinda 28/5/2016)
1.
אני בדיוק במצב הזה,וכנראה אין מה לעשות חוץ מללכת ולשבת לפחות 48 שעות עד שיבררו מה איתי..ואם בכלל יאמינו לי.
(ניר 30/12/2012)
2.
מדיניות הבושה של צ"הל אינה חדשה במדינתנו הקטנה ,אבל טוב שמזקירים את איבלות צה"ל וחוסר ההיגיון .
בהצלחה לכולם במשפט בי

(007 6/12/2003)
3.
www.wsoft.co.il מעריק לקש"ב
(קש"ב מיל' חנן וייס, בית הלל 27/11/2003)
4.
צר לנו, כסנגורים צבאיים, לבשר לכם שאכן נעצרים חיילי מילואים וחיילים בכלל מיד עם התייצבותם לשירות לאחר היעדרות כחלק ממדיניות צה"ל בעבירות אלה
(חברים 26/11/2003)
5.
הוסף תגובה