הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
במשטרה הצבאית לא הסיקו מסקנות מבג"צ שגיא צמח. שוב עוצרים ללא עילת מעצר ! (20/9/2003)

נראה כי המשטרה הצבאית זקוקה שוב לקיצוץ סמכויות שוטריה. אחרת לא ניתן להבין כיצד ללא כל עילת מעצר עוצרים חיילים רק כדי שיספיקו לשפוט אותם. הקלות הבלתי נסבלת של זלזול בחירויות האדם והפעם כלפי חיילי מילואים. זהו אחד המקרים החמורים שהובאו לידיעתנו
חייל קרבי ולוחם במילואים , ס' שמו(שם בדוי) הוא אדם נורמטיבי שהשתחרר לפני כשבע שנים משירות סדיר כלוחם בצנחנים וכיום עוסק בעריכת דין. בכל שנה כמעט מאז שחרורו, נקרא לשירות מילואים והתייצב כנדרש. מעולם לא השתמט מקריאה לשירות .
לפני כמה חודשים עבר דירה ושכח להודיע זאת לקצינת הקישור. צה"ל, מסיבותיו הוא או אולי בשם הסיכול הממוקד של כל לוחם שעדיין נענה לקריאה כאחד ממערך המילואים הלוחם, שלח לוכדי עריקים לחפשו בכתובתו הישנה והכריז עליו כעריק. מייד כשנודע לו הדבר, ס' התקשר לקצינת הקישור, הסביר הטעות, אך הופנה למשטרה הצבאית. שם התעקשו כי למרות שהתייצב,יעצר ליומיים ואז ישפט. חוות דעתנו המשפטית : מעצר בנסיבות אלה בלתי חוקי.


ס' יצר קשר כאמור עם קצינת הקישור, אך זו הודיעה לו שהטיפול בענינו הועבר ליחידת לוכדי העריקים של המשטרה הצבאית. לס' נאמר להתייצב למשפט בבסיס המשטרה הצבאית בצריפין. משהתייצב ס' לפני אחד השוטרים, נדהם לגלות כי עליו להשאר עצור במשך 48 שעות, שכן זהו הנוהל ויש הרבה המחכים למשפט ויעצר עד שישפט.
השוטר אמר לו כי הנוהל הינו לעצור כל מי שעומד להישפט ו"הבטיח" לס' הנדהם כי ידאג שישפט תוך 48 שעות שיהיה עצור. ס' שהנו עו"ד הודיע לשוטר כי הנוהג הזה אינו חוקי, אולם השוטר ענה בשלוות נפש באמרו .."למעשה זה בכוונה כדי לעצבן אותכם".
ס' לא ויתר. הוא התייצב מרצונו כשנודע לו שמחפשים אותו, הבין כי עבר עבירה כי שכח להשאיר כתובת מעודכנת בידי קצינת הקישור ועליו לעמוד למשפט. ואולם עם מעצרו מאחורי סורג ובריח עד שיתפנו לשפוט אותו, לא יכל ובצדק להשלים. ס' ניסה ליצור קשר עם פרקליטות העריקים, אולם פרקליט שהשיב לו טלפונית טען שאין הוא מתכוון לטפל בעניין, כיוון ש.."לפרקליטות אסור לדבר עם עריקים".
ס' הציע לתת כל ערבות או ערבון כדי לזכות ב"חלופת מעצר" עד מועד המשפט, אולם נענה בשלילה. פרקליט בשם יבגני אמר לס' כי גם חייל מילואים המתייצב מרצונו למיצוי הדין, חייב להיעצר באופן "אוטומטי".
החמור מכל היא העובדה כי מזכירת הפיקוד העליון בלישכתו של הרמטכ"ל סא"ל רונית לב אליה פנה ס' במכתב בהול ענתה בעניין זה כי..."מי שהתייצבו או נעצרו בשל עריקותם, מוחזקים ככלל במעצר עד קבלת החלטה משפטית בענינם"
ס' חושש להעצר לשתי לילות ללא כל עילה שבדין רק משום שהמשטרה הצבאית וקציני השיפוט עסוקים מדי. הוא שוקל לפנות לבג"צ בעניין זה.
מקרהו של ס' ראוי כי יובא לידיעת כל חייל מילואים למען ילמד הלקח.
עדכון עד כאן (23.9.03)
הוחלט כי הסוגייה המשפטית העולה ממקרה זה מחייבת נקיטת הצעדים החוקיים הדרושים לשינוי המצב הקיים. בשלב זה, עוכבה הכוונה לנקוט בצעדים משפטיים עד קבלת תשובת הפרקליט הצבאי הראשי לפנייתנו.אולם, זהו אחד המקרים החמורים שהגיעו לידיעתנו ומחייב טיפול שורש ציבורי ומשפטי כאחד.
 
 כן הוחלט כי בשל העניין הציבורי הנובע מפגיעה בחירויות החיילים באמצעות מעצר ללא עילת מעצר, היה והסוגייה המשפטית לא תבוא על פתרונה באמצעות הצבא וביוזמתו, תתגבש יוזמה  לקבוע דיון בסוגייה בדבר קביעת העילות למעצר חיילים בצה"ל בפני ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת והנושא יובא לדיון גם בועדת החקיקה לעניני צבא וביטחון בה חבר עו"ד איליה תוך שיתוף חברי הועדה לעניני זכויות הפרט . הכוונה במדורג ליזום תיקון לחוק השיפוט הצבאי, כך שהוראותיו של חוק סדר הדין הפלילי(סמכויות אכיפה-מעצרים)התשנ"ו - 1996 - המשמש החוק העיקרי למעצר אדם במדינת ישראל יחול על חוק השיפוט הצבאי בדבר עילות המעצר למעצרו של חייל. דיון אמיתי בעניין עילות למעצר חיילים מגשים אף את רוח הערת שופטי בית המשפט העליון בפסק דין "שגיא צמח" אשר סברו אף הם כבר אז כי ראוי היה להעלות נושא חשוב זה של קביעת עילות למעצר חיילים בצה"ל בפני בית המשפט ורק מחמת טעות פרוצדורלית של העותרים, לא נדונה סוגייה זו כבר אז.
                                                                                                                                           
עו"ד איליה אף סבור שלשכת עורכי הדין חבה בחובה ליזום תיקון החקיקה בנושא זה ואכן זו תהיה מטרת הפגישה עם יו"ר הלשכה.
                                                                                                                                                                          
לא קיים כל שוני בין חייל לאזרח בדבר עילות המעצר. יש להניח כי הצבא לא ישבע נחת מהצעדים בכיוון זה . אולם, הנסיון מלמד כי ככל שצה"ל התעקש בעבר בתחום שינוי חקיקה ואיפשר לגורמים חיצוניים כר ליוזמות שינוי חקיקתיים או פנייה לערכאות, כך איבד זה מסמכויותיו. בבחינת מי שאינו תוחם גבולותיו - מלאכתו נעשית בידי אחרים.  אין ספק כי כמו בעבר, לא הכל נעשה בזמן קצר, אולם תמיד עמדת הצבא ככל שהביע התנגדות או גילה קיבעון בתחום זכויות הפרט נדחתה. יתכן שיוזמות אלו, אף יובילו לשינויים נוספים כשם שבקרוב יש כוונה ליזום שוב  פגישה עם ועדת חוקה חוק ומשפט עם יוזמה שתביא לשינוי בתחום סמכויות קציני השיפוט בדין המשמעתי.עבודה מאומצת נעשית כיום להביא ההצעה לצימצום סמכויות מפקדים ללא כל ידע משפטי לפגוע בחירויות הפרט תוך שימוש בסמכותם לכלוא חייל עד לתקופה אחת של 35 יום, בפני לשכת עורכי הדין.
אנו נעדכן אתכם בהמשך בכל התפתחות.

תגובות:
לא בא לי לעשות מילואים יבני זונות!
(פראייר 6/2/2005)
1.
אני במקומו הייתי דופק להם מכות ואז הכל היה יותר מהיר ויעיל...מנסיון.
(פלוני 18/10/2003)
2.
אני רק מקווה שיחול שינוי בחוק הדבילי הזה.
(אגב אשמח לשמוע תשובה ממישהו
אם זה חוקי להכניס חייל שלא התגלח
אחרי שהיה תנאי 7 מחבוש ל 6 חודש)

(One 3/10/2003)
3.
זה ממש מוזר. ברור שעוצרים חיילים כדי שיישפטו וברור שאי אפשר מייד לשפוט את כולם. בגלל זה יש 48 שעות. אני לא מבין מה הקטע.
(דורון 28/9/2003)
4.
ניתן כאן להביע כל דיעה וזאת בכפוף ל"הבהרה משפטית" ו"תנאי השימוש" .למען הסר ספק אין המערכת מעורבת בתוכן התגובות.
פנייה אלינו באמעות דוא"ל בלבד.

(צוות "הקשב!" 24/9/2003)
5.
היה ברור לי שתמחק אותי. במידה ולא תפרסם מי בדיוק עומד מאחורי האתר, בכוונתי להגיש נגדך תלונה לוועדת האתיקה על מספר עבירות שביצעת (וראשית כל - הטעיה).
(יודע דבר 23/9/2003)
6.
זה בדיוק מה שנקבע בצמח - שניתן להוציא פקודת מעצר ל-48 שעות. יש עילת מעצר מובהקת! מדובר בעריק. יש ראיות ברמה גבוהה לביצוע עבירה וכן חשש לבריחה מן הדין.
(יודע דבר 22/9/2003)
7.
שטויות במיץ. כולה איזה שוטר צבאי אמר שטות. נכון שפקודות המעצר מוצאות, ככלל, ל-48 שעות, אך ההנחיה למ"צ היא להביא את העצורים לשיפוט כמה שיותר מהר.
(יודע דבר 21/9/2003)
8.
הוסף תגובה