הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
שר הביטחון: לנטייתו המינית של חייל השלכה משמעותית על תיפקודו ! (25/7/2003)

בין אם מתוך אמונות שעבר עליהן הקלח ובין אם הקידמה עדיין לא עברה את שערי בסיס מטכ"ל, צה"ל אינו מקיים לשונם של חוקי היסוד ומתעלם מפסיקות בג"צ הקובעים כי אפלייה על רקע זה פסולה ואסורה. חירותו של אדם והזכות לשוויון הן זכויות מוקנות המוגנות בדין. אין מנוס מהמסקנה כי יש להגביל בחקיקה כל אפשרות לשיקול דעת הצבא בעניין זה לאור חומרתה המיוחדת של פגיעה כה מהותית בעקרון השוויון, אשר יורדת לשורשן של זכויות האדם והחייל בצה"ל.


להלן תזכורת קצרה של המקרה (ובהמשך ה"טיפ" שלנו לחייל כיצד לנהוג במקרה דומה):
בחודש מאי האחרון, פנה אלינו מלש"ב בן 20 ושמו דוד (שם בדוי) אשר הביא לידיעתנו כי ביום שהתייצב לקריאה לגיוסו לפי הצו הראשון והוא בן 17, סיפר בבסיס קליטה ומיון על כי העדפתו המינית היא לגברים וכן התלבט בדבר זהותו המינית.
כל שלבי הבדיקות לגיוסו הופסקו והופנה לקצין בריאות הנפש של מינהל הגיוס לשיחה. בעקבות שיחה זו, החליט זה האחרון, שלא לגייסו לצה"ל ורשם סעיפי ליקוי רפואיים בשל כך בתיק הגיוס של המלש"ב. מאז ועד היום מנהל דוד מאבק עיקש בצה"ל והחלטתו.
לאחר שעבר דרך ארוכה של ריב ושיח עם צה"ל, פנה ל"הקשב". משראינו בחומרה יתרה השתלשלות מקרהו הפרטי של דוד ובהיות הפרטים יורדים לשורש זכויות היסוד של האדם והחייל בצה"ל, סברנו כי יש בכך עניין ציבורי רב.
אשר על כן, פנינו לחברת הכנסת עו"ד הגב' אתי לבני, מ"מ יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת וחברת הועדה לחוקה חוק ומשפט על מנת להצביע על החומרה של הדברים. מצאנו אצל גב' לבני אוזן קשבת ורגישות רבה לזכויות הפרט ולכיבוד שלטון החוק.
בעקבות פניית "הקשב" מוגשת שאילתא לשר הביטחון:
ביום 4.6.03, מוגשת ע"י ח"כ, הגב' לבני, שאילתא לשר הביטחון, מר שאול מופז. מפאת צינעת הפרט, השאילתא מוגשת ישירות לשר ותשובתו מתבקשת על פי התקנון תוך 21 יום ובכתב. להלן השאלות שמופנות ע"י גב' לבני לשר: (הכנסת ה-16 "שאילתות ותשובות")
שאלה 1:

העילה לסירוב צה"ל לגייס את דוד ?

שאלה 2:

המדיניות הנוהגת בצה"ל בנוגע לגיוס מלש"בים(בנים ובנות) המצהירים כי נטייתם המינית היא לבני מינם ?
שאילתא ישירה מס' 81 של הכנסת הנוכחית: תשובת שר הביטחון: (13.7.03)
יודגש כי תשובת השר ניתנה כעבור חודש ימים ומאוחר מן המועד הקבוע בתקנון הכנסת.
תשובה לשאלה 1:

"המלש"ב נבדק רפואית ונמצא לא כשיר לשירות ביטחון עקב סעיפי ליקוי רפואיים - בעיות אישיות.
אושר לו גיוס כמתנדב ומנסים לאתר יחידה מתאימה אולם כאמור, לא ניתן לאשר בקשתו לגיוס כחייל רגיל אלא רק כמתנדב".

תשובה לשאלה 2:

"מדיניות הגיוס של צה"ל הינה כי אין בהעדפה מינית של הפרט השלכה ישירה על כשירות הגיוס.
אם להעדפה מינית כאמור לעיל יש השלכות משמעותיות על תפקוד יום יומי של המלש"ב אזי מופנה להערכת איש מקצוע בנוגע לכשירות והתאמה לגיוס".
מהתשובה לשאילתא, אנו למדים כי אין צה"ל מקפיד שוויון בכלל החיילים:
מכיוון שתשובת כב' השר כה כוללנית ולא טרח בפרטים, ננסה להבהירה:בתשובתו לשאלה הראשונה מדוע מסרב צה"ל לגייס את דוד, כב' השר עונה כי נמצא לא כשיר לשירות בשל סעיפי ליקוי רפואיים שהם... בעיות אישיות !!! האם העדפה מינית זו אמנזה "רפואית" לסיווגו של כל מי שיש לו בעיות אישיות בצה"ל בסעיף ליקוי ?

ברצוננו להדגיש כי דוד לא עבר שלבי גיוס כלשהם פרט לשיחה עם קצין בריאות הנפש ונפסל לשירות. מתשובת השר המייחסת ליקוי רפואי לבעיות אישיות, ניתן להבין בהעדר היסטוריה רפואית של דוד, כי בעית זהותו המינית והודאתו כי הוא מעדיף גברים אלה כל עילות הפסלות. בידי דוד מסמכים על פניותיו לשירותי רפואה במדינה ומהם עולה כי אין לו כל בעייה רפואית פיזית או נפשית עליה יכלה להתבסס תשובת כב' השר.

לטעמנו השר מודה כי אין שום סיבה רפואית פיזית או אחרת המונעת הגיוס מלבד העדפתו המינית ודילמת זהותו המינית שכן סעיפי הליקוי הרפואיים מוגדרים בלשון "בעיות אישיות".
שכן, לא ברור לנו מה הקשר בין יחסי מין לצבא? מי שוכב עם מי הם קריטריונים חדשים לגיוס לצה"ל?

בתשובה לשאלה השנייה בדבר מדיניות צה"ל, עונה כב' השר תשובה והיפוכה. מחד טוען כב' השר כי אין בהעדפה מינית השלכה ישירה על כשירות הגיוס. ומדוע השימוש במילים "השלכה ישירה"? האם יש לקיום יחסי מין השלכות צבאיות? היש גם השלכה עקיפה שאינה "ישירה"? אולי תופעת לוואי?
ומה באשר להשלכות עלינו ה"סטרייטים" - לא מוטב שנדע לפני הגיוס או לפני ההתייצבות למילואים?

מאידך, לא הבנו מה יכולות להיות הן ההשלכות "המשמעותיות" של חייל או חיילת אשר העדפתם היא לבני מינם ואשר פוגעת בתפקוד היום יומי עד כדי הצורך להפנותם להערכת "איש מקצוע" (שמן הסתם משתמע כהפנייה לפסיכיאטר) אליהן כיוון כב' השר. כדי לזכות בביקור אצל קצין בריאות הנפש די אם נצהיר כי יש לנו נטייה מינית לבני מיננו? לטעמנו אם יש כזה סיכון לפיו הפרטנרים ליחסי המין אם הם רק גברים או רק נשים קובעים את יכולת השירות בצה"ל, לא ראוי אולי לפרסם זאת בכלל המדינה? כך לא יגיעו אנשים (או נשים) מסוכנים שכמותם לצבא ואז אולי יחסך החלק בתקציב צה"ל המיועד לתשלום הציוד הנדרש ולשכרם של קציני בריאות הנפש אשר ידם תהיה עמוסה בלהמציא סעיפי ליקוי למי שכבר גוייס כדי לוודא שחרורו מצה"ל.

אלא מה? יש הסבורים לפי מחקרים שנעשו בחו"ל כי כ-10-12 אחוזים של האוכלוסייה נטייתם המינית היא לבני מינם. וזו רק הערכה. אם כך, אולי בהסתמך על מחקרים אלה ולאור החשש בדבר ההשלכות המשמעותיות על תיפקודם, לא ראוי כבר עתה לשקול לדלל את שורות צה"ל בכרבע מהחיילים או לחילופין לא לגייס כמספר אחוזים זה נוער לצה"ל? שכן, מדוע לקרוא לגיוס ואז או לאחר הגיוס להפנות לקצין בריאות הנפש?
עדיפה מניעה.

מישהו וברצינות מאמין שאין בקרב היחידות הנבחרות בצבא אף לא חייל אחד שנטייתו לבני מינו? האם בשל כך הוא אינו לוחם ללא חת המקריב יומם ולילה במציאות הביטחונית את חייו למעננו ולמען המדינה? ואפילו למען קובעי מדיניות פרהיסטורית זו המקשרת בין נטייה מינית למילו משימותיו של החייל בצבא?

לפחות למענו,של יחיד כזה ולמען המוטיווציה של הלוחמים איתו ואלו שיבואו אחריו ראוי כי מדיניות זו המעידה על בורות תעבור לה מן הצבא ויהפוך גם הוא חלק מהמדינה ושאר העולם. מדיניות זו הינה עלבון לאינטליגנציה שלנו, של כל "סטרייט" והיא משפילה כל נער וכל חייל אשר תרומתו לצה"ל ורצונו לשרת המדינה וביטחונה אינה עוברת דרך חדר המיטות. מדיניות זו מעידה כי כשל צה"ל בכשירות המינויים של האחראים לה או חמור מכך, מנותק צה"ל מהמציאות ומהמדינה וחוקיה.

אצנו אנו צוות "הקשב" ונועצנו ב"מיטב המוחות" לנתח תשובתו זו השנייה של כב' השר ולא יכולנו לה. אימצנו מוחנו ושאלנו עצמנו אילו פעולות בעלות סיכון לתפקוד היום יומי עלינו לצפות ממי שאינו נוהג כ"סטרייט" בהיותו או היותה בשירות צבאי. לרגע חשבנו כי מצאנו התשובה ואולי כב' השר התכוון לכך כי הסיכון הוא שדוד ושכמותו עלולים (לא עלינו) לנסות לרדוף עירומים אחרי שאר חיילי הבסיס או חלילה עלולים לבצע אינוס בכוח או גרוע מכך, עלולים הם אם יפקדו על חייל אחר לנצל יחסי המרות ולנסות לשכב איתו... או איתה... אך אין בכשרותנו לפתור החידה.

אבל אז נזכרנו כי בעצם תופעות של ניצול מרות לשם קיום יחסי מין בין מפקדים לפקוד אירעו בצה"ל לא אחת ולמיטב זכרוננו היה מדובר כמעט תמיד בבעל מרות שהוא גבר ו"סטרייט" שניצל מינית חיילת אחרת או פקידה או פקודה. ונזכרנו גם כי לפני שבוע במוסף מעריב מיום 18.7.03 קראנו על אלוף משנה שנטען כי אנס קצינה אחרת ופרש מצה"ל כאילו דבר לא קרה ואיש לא ראה במעשיו (על פי העובדות בכתבה) כל "השלכה משמעותית" על תפקודו היום יומי. הוא לא נעצר, בקושי נחקר ושב לתפקד בבסיסו עד לפרישתו.

ככל שחשבנו איך חייל המעדיף יחסי מין עם גבר או חיילת המעדיפה אישה יכולים לפגוע "משמעותית" בתיפקוד היום יומי בצה"ל, לא מצאנו תשובה הולמת.

מה שכן מצאנו, הוא זה : מי שטוען לקשר סיבתי או אחר בין העדפה מינית לתיפקוד בשירות צבאי פוגע בזכות יסוד של אדם גם אם חייל הוא. מי שקושר בין הדברים מפלה מראש וללא שיש לו עילה חוקית להבדיל אדם ובכלל זה חייל מחבריו. השוני אינו בתפקוד בצה"ל ואם הוא קיים מתבטא רק בהחלטתם כיאה לבני חורין עם מי יבלו במיטה. לכן העדפתם זו אינה כלל רלוונטית לשום דבר אחר.

חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו אוסר אפלייה שכזו. המחוקק אוסר הפלייה מסוג זה אפילו מדובר בחייל בצה"ל. המהפכה החוקתית במדינת ישראל ביטלה לחלוטין כל הוראה של חוק המפלה אדם בשל העדפתו המינית ויותר מכך, הדין הקיים מוליד עבירה מצד מי שמפלה. בג"צ לא מתיר הפלייה כזו וסטייה מעקרון השוויון הכללי במשפט הנהוג.

בצה"ל נראה כי יש מי ששכח כי זהו לא צבא גרילה. זהו צבא שכפוף לחוקי המדינה וחוקי היסוד חלים על צה"ל באופן שאין כלל אפשרות לסייג או לשקול מה שאין החוק מתיר לסייג. צה"ל חייב לנהוג שיוויון ובמקום זאת מוביל הוא לאפלייה בטענות שווא שאין להן כל בסיס במציאות ולא כלום עם הדין הקיים. ראוי היה כי צה"ל יקפיד לקיים כלשונם הדין והפסיקה במקום לסבך עצמו בבחירת מתן תשובות אשר פוגעות באמינותו ובנסיונו לצייר עצמו כצבא מודרני. הנשק החדיש ביותר של כל צבא הוא האדם שבחייל. מטוסים טילים וחידושי טכנולוגיה אינם תחליף לחשיבה נושנה. חשיבה נושנה יכולה להיות לה לרועץ לכל חידוש טכנולוגי. וכך הדבר גם בהתייחסות לפרט.

במלחמה של צה"ל בזכויות מוגנות של הפרט, צה"ל לא זו בלבד שיצא מנוצח במערכה, אלא הוא חייב להבין ובזמן, כי הוא עומד להפסיד במלחמה כולה.


עוד על מקרה זה:
ההיבט המשפטי (25/7/2003)
מידע ועצות לחייל בנושא זכותו לשוויון ללא תלות בהרגליו המיניים (25/7/2003)

תגובות:
דרושים לעבודה מהבית עם שכר מטורף!!!!
בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, ניתן להגיע ל12,150 ומעלה
אין צורך בניסיון לפרטים- 050-6158874 פנו אלינו בוואטספ

(חן 14/11/2023)
1.
You've hit the ball out the park! Inrcedible!
(Betsy 19/2/2013)
2.
Glad I've finally found somethnig I agree with!
(Nyanna 8/5/2011)
3.
שערוריה
(עוז 26/7/2003)
4.
הוסף תגובה