הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
האם כל הבטחה שניתנת לחייל אמיתית ומחייבת ? (29/6/2008)

לאור מספר פניות חיילים אלינו ובפיהם טענות כי הבטחות שניתנו להם ע"י גורמים שונים בצבא לא כובדו, מצאנו לנכון להבהיר הסוגייה באופן כללי כך שניתן יהיה לדעת מתי יש לראות בהבטחה שלא קויימה משום הפרת ההבטחה במובנה המשפטי .
 
לרוב, הכלל הוא כי הבטחה לחייל מאת גורם מוסמך בצבא הינה הבטחה שיש לקיימה. נהוג לראות בהבטחה שניתנה ע"י גוף שלטוני (צה"ל, מוסדות המדינה) כ"הבטחה שלטונית" – הבטחה כזו אם ניתנה ע"י גורם מוסמך, הינה מחייבת. השאלה הינה מיהו הגורם המוסמך להבטיח – באופן פשוט נשאלת השאלה האם מי שהבטיח היתה בידו הסמכות להבטיח והסמכות לקיים ההבטחה שנתן.
 
הכללים לפניכם וראוי להבין את התהליך.
 
ככלל כל הבטחה שניתנת ע"י מפקד בצה"ל לפקודיו הינה חוסה תחת המונח המשפטי "הבטחה שלטונית" – כלומר – הבטחה שניתנה ע"י נציג או מטעם מוסדות השלטון. כך גם באשר להבטחה בדבר שיבוץ, או הבטחה לטיפול רפואי או לדוגמא הבטחה של "גחלת" לחבוש במתקן כליאה צבאי, הבטחה להעביר ליחידה אחרת ועוד.


כל מה שהחייל חייב להוכיח הוא כי הבטחה כזו אכן ניתנה. לכן תמיד – אבל תמיד רצוי שכל דבר שמובטח לחייל (חופשה,שיבוץ, טיפול רפואי, העברה מיחידה וכיו"ב) יבקש החייל כי תינתן זו בכתב בידו מאת הגורם המבטיח. לעיתים פנו אלינו חיילים והודיעו כי הקליטו את בעל השיחה כשהם שוחחו איתו וקיבלו הבטחה. הכלל הוא פשוט. חייל שטוען כי הובטח לו דבר – חייב להוכיח כי ניתנה לו אותה הבטחה.
 
על הצבא יהיה להוכיח כי מי שנתן ההבטחה לא היה מוסמך להבטיח אותה הבטחה אם תטען טענה מצד גורמי הצבא כי להבטחה אין כיסוי ואין לקיימה כי לא ניתנה ע"י גורם מוסמך.
 
ככלל רואים את כל בעלי התפקידים הפיקודיים, רפואיים, ת"ש ואמ"ש (כ"א) וכדוגמת אלה - כבעלי תפקיד בעל סמכות ובכלל זה גם בתחומים מהותיים של שירות החיילים בצה"ל כמו מקום שירות, פרופיל, טיפול רפואי, שיבוץ ועוד.
 
על כל חייל וחיילת חובה למרות הכל לנסות לאבחן מיהו אותו "בעל סמכות" אשר אמר את אשר אמר ולבחון על דרך השכל הישר אם אכן הוא מצוי בין אלה שבידם הסמכות. יתרה מכך- תהיו מודעים לכללים ולפקודות הרלוונטיות ואם תראו שהנאמר לכם נוגד הפקודה או שיש בהבטחה מן "קיצור דרך" שלא על פיה, יש לחשוד באמיתות ההבטחה וביכולת כי תקויים בידי מי שהבטיח.
 
למשל : - הבטחה של משק"ית ת"ש להעביר חייל יחידה אינה בתחום סמכותה. היא רשאית לטפל בכל הקשור בהעברת פניית החייל או להמליץ או להמציא כל פרט לדרישת הגורמים המוסמכים המחליטים בעניין ההעברה .
 
מפקדו של חייל אינו יכול למשל להבטיח הורדת פרופיל כשם שרופא היחידה לא יכול לתת דרגה או להחליט על מקום שירות.
 
שימו לב כי לפני שאתם פונים ומתלוננים שכביכול עבדו עליכם והבטיחו... בידקו את הדברים על פי ההגיון ופנו לפקודות הרלוונטיות כדי לבחון אם ההבטחה היא סבירה ואמיתית וככלל דרשו הכל בכתב.
 
זיכרו - רק הבטחה שניתנה ע"י גורם מוסמך שהיא בתחום סמכותו מחייבת.
 
בהצלחה.

תגובות:
אנחנו מחפשים אנשים (גברים ונשים) לעבודה פשוטה מהבית. הזמן נקבע על ידיכם במהלך היום! אנו מספקים את החומר.. (עבודות בתחום, קלדנות, כתיבה, הזנת תוכן, הזנת נתונים),
050-2332971 פנו אלינו בוואטספ

(שובל 31/10/2023)
1.
ceguyomvpaxcetgolubxagbjzlwlcr
(trlbjb 19/12/2008)
2.
היכן מתלוננים על אי קיום הבטחה ומי הגורם המטפל?
(ציונית 2/11/2008)
3.
wuseqsdgqzeonxjppxcovctqinqesc
(qruafw 26/8/2008)
4.
הוסף תגובה