הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
חתימה במחשבה תחילה. תמיד חושבים לפני שחותמים ! (7/7/2007)

חתימה על מסמך הינה מן הסתם אחת הפעולות הטרויאליות בחיי היום יום. כך אם אלה מסמכי בנק,התחייבות לחברה סלולרית, שכר דירה, רישום ללימודים, רכישת מוצר, חתימה על שובר כרטיס אשראי בחנות בתום עריכת קניות, על כתב ויתור על סודיות בעת רכישת ביטוח נסיעות לחו"ל ועוד תחומים רבים מאוד בחיים המודרניים.
 
אף שאנו עושים זאת כדבר שבשיגרה – ואולי דווקא משום כך – חושינו כבר כהים מלשים לב לפרטים הקטנים. ואולם, כשנולדת בעייה, הם מקור הצרה הפוגעים בהנאה.
 
מה שמאפיין את החיים המודרניים לא פוסח גם על תקופת היותנו חיילים. פניות רבות לאחרונה מחיילים מלמדות על בעיות שנובעות מחתימה שלא במחשבה תחילה.
 
כן, גם חייל בן 18 מצווה כמו כולנו למחשבה לפני חתימה על מסמך. כפי שלמדנו ונפרט בהמשך, עצתנו טובה לכל זמן ומקום. לא לחתום לפני שקראתם,הבנתם את כל התמונה והחלטתם בדעה צלולה כי אתם מוכנים ומעונינים בחתימה. שכן, חתימה על מסמך לא אחת מהווה חוזה משפטי ולפעמים ראייה לאמור שם בחתימתכם.


לפניכם כמה מהדוגמאות לפניות שקיבלנו :
 
א' היא חיילת שנדרשה למקצוע בו חשקה בשירות הצבאי לחתום על שנת קבע נוספת. היא חתמה על המסמכים הנדרשים וכיום לאחר שנתיים בשירות "נמאס" לה ומבקשת לבטל החתימה.
 
ג' הוא חייל אשר נקבע לו פרופיל רפואי נמוך בשל פציעה בשירות ונדרש לחתום על הורדת פרופיל בוועדה רפואית, שוחרר מצה"ל ומבקש לחזור לשירות.
 
א' הוא קצין בצה"ל שחתם במסלול מקצועי לשירות קבע ומבקש להחליף מקצוע.
 
ע' הוא חייל שחתם ונשלח לקורס קד"צ וכעת מבקש לשנות מקצוע.
 
י' שהוא חייל לפני שחרור אשר חתם על מסמכים רפואיים כדי להוריד פרופיל בשל קושי אישי בשיבוצו הקודם.
 
נ' הוא חייל אשר חתם בפני מפקדיו כי הוא זה שגרם נזק פעוט לרכוש כשבעצם לטענתו הוא עשה זאת כדי להגן על חבר.
 
משמעות החתימה על מסמכים - כל מסמך :
 
חתימת אדם על מסמך משמעותה הבנת הנאמר בו  וכן כי הוא מסכים לאמור בו וחתם לאחר שידוע לו מה נאמר שם. זו נקודת ההנחה המשפטית כיוון שחתימה מהווה פעולה משפטית בנוסף לכל פרשנות אחרת.
 
אם חתמת על שובר כרטיס האשראי אזי הסכמת לקנות מוצר. אם חתמת על ויתור סודיות רפואית הרי הסכמת שכל עברך הרפואי ימסר מכל גורם לידי זה שבפניו הבעת הסכמתך. אם חתמת על הסכמה לשירות בקבע הרי ידעת מראש על כך שלא תשרת כמו כולם אלא יש תוספת שירות וכן הלאה דוגמאות.
 
גם אם הסכמת או טענת בפני ועדה רפואית על כך שהינך סובל ממחלה מסויימת ובסוף דבריך שנרשמו חתמת – הרי זו חתימה שכל שאמרת נכון.
 
לרוב, חתימה על מסמך היא פעולה אשר בשפה המשפטית נקראת חוזה. חוזה הוא תמיד מסמך בין שני צדדים. צד אחד מציע הצעה והצד השני מחליט לקבל ההצעה. יש חוזה שבו מבטיחים לך שירות בשיבוץ מסויים שאתה מבקש בתמורה לשירות קבע בנוסף לשירות החובה. כאן צה"ל מציע לקבל בקשתך ומודיע לך על התמורה בכתב.
 
בסוג זה של חתימה – בחוזה – רושם מי שמציע את תנאיו בדרך כלל -  מה יקרה אם לא תקיים את התנאים עליהם חתמת והסכמת.
 
הרבה מאוד מהחוזים בהם תתקלו בחיים הם "חוזים אחידים" - קרי - חוזים שנכתבו לקבוצה מסויימת באוכלוסיה ונוסחם נכתב עלידי צד אחד - מטעם נותן השירות וזהה לכולם. לדוגמא: חוזה של שירות למוצרים, חוזי קנייה, חוזה שכירות של דירה, חוזה התקשרות לשירותי לווין וכבלים, חברות סלולריות ועוד. גם חוזה שירות הקבע הינו סוג של "חוזה אחיד" כיוון שהוא מיועד לכלל המשרתים בקבע ולמגזרים מסויימים באוכלוסיית הקבע יש תוספות או שינוי נוסח.
 
מן המפורסמות הוא שסוג זה של "חוזים אחידים" הינם חוזים אשר עליהם נאמר כי הם מקפחים לרוב את הצד השני בחוזה שים לב שנוסחם נכתב רק עלידי צד אחד בלבד - לרוב הצד החזק והדומיננטי לחוזה ועל כן חוזים מן הסוג הזה יש לבחון את האמור בהם בקפידה לפני כל חתימה..
 
כך גם בעניין קד"צ. אתה עובר קורס על חשבון הצבא, מובטח לך מקצוע שאתה חפץ בו וממך מצפים לתמורה על הכסף שצה"ל השקיע בקורס.
 
חתימה במסגרת ועדה רפואית על טענות שלך, מהווה הוכחת האמור מפיך גם אם עשית זאת לשם הורדת פרופיל או לעבור יחידה או שיבוץ מחדש. הכל נרשם והסבר שזה היה רק כדי לעבור למקצוע אחר לא יעזור. לא פעם אתה עלול למצוא עצמך מסיים השירות בשל כך וללא דרך חזרה. אתה במחי יד שלך קובע את עתידך.
 
חלקם הארי של הפונים מציינים כי אילו ידעו ההשלכות במלואן לא בטוח שהיו חותמים.
 
המלצתנו : לא רק לשירות – אלא לחיים בכלל -
 
1. לעולם לא לחתום לא חשוב מהי מטרת החתימה ובאיזה תחום ללא יכולת ללמוד את כל המשמעות של האמור בכתובים ,לחשוב ולקבל החלטה נכונה. כל חתימה תיעשה לאחר לימוד ולא בלחץ. ככל שהנושא עליו אתם אמורים לחתום רציני ובעל השלכות לעתיד, רצוי לא לחתום לפני ש"ישנתם על זה" וחשבתם על הכל.
 
2. ההשלכות של חתימה כזו – התיעצו תמיד עם משפחה,חברים,עורכי דין ומי שאתם סומכים עליו לפני חתימה על חוזים או לפני הסכמה לדרישות המוצגות לכם לחתימה. ההתלהבות של רגע עלולה ללא חשיבה לעומק להתברר כטעות מרה בעתיד.
 
3. שליטה – כיוון שהחתימה נדרשת מכם בסופו של דבר, תהיו בשליטה והבינו כי ברגע החתימה אתם מתחייבים לאותו חוזה או לאותו מעמד או שיש בחתימה משום אישור פרטים ועשו זאת במבט וחשיבה קדימה שלא הרעתם מצבכם או שתפסידו דבר חשוב.
 
4. ודאו כי בנוסח התנאים עליהם חתמתם מצוי "פתח מוצא" המאפשר לכם סיום החוזה אם לא תהיו מרוצים, באופן חוקי. לדוגמא : קנס שיש ביכולתכם לשלם. או החזרת התמורה או החזרת מוצר וכך הלאה. המנעו מלחתום במקרה שחתימתכם אינה הפיכה.
 
5. ושוב : אם קראתם כפי שאנו ממליצים כל התנאים והתייעצתם לפני החתימה וראיתם שאין אפשרות חוקית לחזור ממה שחתמת אין אפשרות בשום מקרה לחזור למצב שלפני החתימה או זה כרוך בתשלום קנס שאין ביכולתכם לשלם, חישבו שוב אם לחתום מלכתחילה. פנייה לבית המשפט לעזרה לא תואיל במקרים רבים שכן הכלל הוא כי מי שמסכים וחתם מרצון ישא במעשיו. והדבר מובן, אחרת כולם היו מפירים חוזים או התחייבויות וזה פוגע בנורמות החיים. נדיר שבית המשפט יתערב אלא אם תוכיחו כי הכריחו אותכם בדרכים לא כשרות או לא גילו לכם את האמת, או הצד שמבקש את חתימתכם נהג בדרך של הונאה.  
 
6. המנעו לחתום כשמציעים לכם לחתום מייד או טוענים ש"או תחתום עכשיו או בכלל לא". מי שמציע לכם זאת מנסה למנוע מכם לחשוב היטב לפני שתעשו את הצעד וזה יכול להיות רמז כי במידה ותחתמו ללא ידיעת הפרטים – במקרה כזה, הסיכוי גדול שתצטערו על החתימה. ככל שאתם צעירים ובלתי מנוסים, עלולים להיות גורמים בכל תחומי החיים שינצלו זאת לטובתם.
 
7. דאגו שבידכם כל המידע על הנושא עליו נדרשת חתימתכם לפני החתימה. אם לא ימסרו התנאים או התוכן בכתב לפני החתימה - ותרו על חתימה. המצאות כל המידע בידכם זמן סביר לפני החתימה מאפשרת לשקול נכון כדאיות החוזה או העיסקה וידיעת כל הפרטים היא תנאי להחלטה נכונה.
 
זיכרו. כשאתם נדרשים לחתום על כתב חוזה שלא אתם ניסחתם את התנאים אלא אתם רק נדרשים לחתום על נוסח שמביא הצד השני ואין לכם אפשרות להשפיע על התנאים – היו זהירים שבעתיים. הוא שאמרנו : התלהבות של רגע ללא חשיבה עלולה להתבהר מחר כטעות .
 
אנו מקווים שיכולנו לסייע לכם לפחות בכמה טיפים כדי שלא יקרה מצב שבו תנהגו בפזיזות או באופן שתפגעו. חתימה על מסמכים היא דבר שבשיגרה בחיינו בכל תחום ואם תדעו את כל התמונה, תבטיחו לעצמכם כי תגיעו למקומות שרציתם, לרכוש את מה שבא לכם ולהשיג את מבוקשכם בביטחה ותמנעו מעצמכם עוגמת נפש.

תגובות:
אנחנו מחפשים אנשים (גברים ונשים) לעבודה פשוטה מהבית. הזמן נקבע על ידיכם במהלך היום! אנו מספקים את החומר.. (עבודות בתחום, קלדנות, כתיבה, הזנת תוכן, הזנת נתונים),
050-2332971 פנו אלינו בוואטספ

(ספיר 31/10/2023)
1.
Tip top stuff. I'll epxect more now.
(Jaycee 9/8/2011)
2.
מה עושים?
הבחור הלך לעתודה ועכשיו נדרש להיכנס לקבע ל3 שנים,
המצב משגע אותו ווכניס אותו לדיכאון.
האם יש דרך לקנות אותו החוצה.
בחור בן17 שחותם לעתודה לא מבין את המשמעות בגיל צעיר.

(מירה אברהם 4/8/2010)
3.
לכן אחי לא חותמים גם שם לפני שאת הנוסח מראים לעורך דין.
(עו"ד 26/7/2007)
4.
זה נכון - אבל בחוזים בצה"ל יש בעייתיות.
רובם חוזים טריקיים, עם סעיפים שמפנים לפקודות וחוקים אחרים
בעלי נוסח כללי ושרירותי, חוץ מזה שרובם חוזים אחידים מקפחים.

(אליהו 13/7/2007)
5.
הוסף תגובה