הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
הסידרה "אשם במותו" – דיון בשאלה : מי אחראי למות חיילים במחדל ? (21/1/2007)

בערוץ 10 משודר ביום 23.1.07 הפרק השני בסידרת התעודה "אשם במותו"(מוצ"ש לאחריו שידור חוזר). בפרק הזה בין היתר תיעוד מקרה מותו של החייל אהוד שניאור ז"ל במתקן "אדם" (ראה מאמר שלנו). הפרק השלישי והאחרון ישודר בתאריך 30.1.07. את הסידרה יצרה וביימה המנהלת החדשה של מחלקת התעודה בערוץ 10 אורנה בן דור (בתמונה). (לחץ כאן למאמר בתקשורת)(עוד על הסידרה) .
 
היוצרת טוענת כי הושמעו כלפיה איומים מצד צה"ל בזמן ההכנה ועל רקע החומר הנחשף בסידרה.(ראה כאן).
 
"אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר..." צוטטו דברי שופטי בג"צ בפסקי דין רבים. ואולם בצה"ל השקיפות בכל הנוגע לתחקירים ויותר מכך באשר ליישום ממצאים והפקת לקחים חוסה על פי חוק שתוקן לפי בקשת צה"ל, תחת "חיסיון". (ראה כאן)
 
הסידרה דנה בשלושת פרקיה בתיעוד מקרים בהם נהרגו חיילים בגין מחדלי מפקדים באימונים, תאונות או פעילות מבצעית. הסידרה קשה לצפייה והדיון הנוקב היא בשאלת אחריות המפקדים ובעובדה כי למשפחות השכולות לא נאמרת כל האמת על מה שאירע . אין שום גוף המפקח על התחקירים או על יישום המסקנות. מי מפקח על הפקת לקחים ?
 
האלוף גנץ בראיון בפרק הראשון משבח מקצועיותו של קצין (היום אלוף משנה) שתחת פיקודו נהרגו חיילים(תזכורת למקרה אחד). ממצאי התחקיר היו להדיחו מלפקד על חיילים...לשנתיים , אך - כך מודה האלוף - לא הושמו ותחת זאת קודם הקצין ומשמש כיום כמפקד חטיבת הנח"ל ומפקד על מספר גדול יותר של לוחמים. וההורים התוהים : מהו הלקח הנלמד בדבר חובת הזהירות בחיי חיילים לעתיד? מה עם ההרתעה ? גם כשמדובר בקצין מוצלח בד"כ, השאלה היא ערכית. יישום מסקנות של ממצאי תחקיר והפקת לקחים לעתיד  מעביר מסר של מוסריות בדיוק באותה מידה שאי היישום מעביר מסר הפוך.
 
גם אם מבין הציבור כי גוף כמו צה"ל אינו חף מטעויות, השאלה המכרעת היא תכיפות המקרים, האם ניתן היה לצפות העלול להתרחש - האם זו טעות או התרשלות ו/או מחדל, והאם התעלמו מ"הכתובת על הקיר" במקרים שהסתיימו בקיפוח חיי חיילים. ואם קרה הרע מכל, כיצד צה"ל חוקר את עצמו והעיקר - לאור מקרים שחזרו על עצמם האם מישהו מפיק לקחים.
 
אחד המקרים הבודדים בו הוגש כתב אישום כנגד קצין בדרגת סגן היה במקרה מותו של החייל גיא גמליאלי ז"ל בשנת 2003 (ראה פרטים) וזאת לאור ביקורת רבה של הורים על צה"ל .
 
אתר "הקשב" יזם כבר לפני כארבע שנים העלאת הנושא לדיון ציבורי (לחץ כאן). עוה"ד סמי איליה ורומן בריק יזמו מהלך לשינויי חקיקה באמצעות לשכת עורכי הדין. במסגרת הועדה לעניני חקיקה צבא וביטחון גובש צוות מיוחד לעניין זה(ראה פירוט). צה"ל מתנגד נחרצות להוצאת התחקירים מהצבא או על בקרה חיצונית לצבא שתפקח על יישום מסקנות התחקירים. היוזמה הוקפאה עקב פרוץ מלחמת לבנון והיות צה"ל עסוק בתחקיר על שאירע במלחמה. יש בכוונת הצוות להאיץ בזמן הקרוב את היוזמה.


המסקנה אליה מובילה הסידרה "אשם במותו" היא כי לא מוטלת אחריות, אין עבירה, אין ענישה. הדין אינו חל על המפקדים.בחלק מן המקרים מגלגל צה"ל האחריות על החייל שנהרג.וכך, באין מסקנות המיושמות, ללא הטלת אחריות ע"י הפיקוד וכשהמפקד הרלוונטי לא לוקח אחריות, אזי לא נותרו אשמים... זולת המתים.                                                                
                                                                                                                                                          
המסר לצופים הוא לא רצון להעניש אלא ליזום דיון ציבורי בשאלת אחריות מפקדים במישור הערכי. לא רק הפרקטי. השאלה הנוקבת המוצגת לציבור היא האם צבא הגנה לישראל מגן...בעיקר על עצמו. שאלה מתחייבת למען יעשה צדק כלפי החיילים המתים אשר אינם כבר איתנו, שישארו לנצח צעירים. לא בלחימה באוייב נפלו המה, אלא בגלל רשלנותם ומחדלם של אלה שחייבים היו לשמור אותם מכל משמר. בכדי שלא לשוא יהיה קורבנם ובכדי שימנעו בעתיד מחדלים נוספים. זו חובתנו שלנו החיים - להם. כי כולם היו בניה של הארץ הזאת, והם היו שם בשבילנו, למען כולנו...
 
 
*תמונת אורנה בן דור - מתוך אתר "ynet".

תגובות:
אנחנו מחפשים אנשים (גברים ונשים) לעבודה פשוטה מהבית. הזמן נקבע על ידיכם במהלך היום! אנו מספקים את החומר.. (עבודות בתחום, קלדנות, כתיבה, הזנת תוכן, הזנת נתונים),
050-2332971 פנו אלינו בוואטספ

(מעיין 31/10/2023)
1.
“My partner as well as i truly enjoy this sort of publish. I’ve recently been seeking everywhere because of this! Thank goodness I came across which about Google. Yo1#782u&;ve produced my own night! Thank you once again! “
(Jorja 28/5/2016)
2.
Most help articles on the web are inacrcuate or incoherent. Not this!
(Hosana 9/12/2012)
3.
שרתתי בצה"ל 17 שנים אני יודע כיצד מגנים על הקצינים ומטאטיים הכל מתחת לשטיח ובסוף אתה הוא האשם בכל
כיצד אפשר לשלוח את ילדיך לצבא בידיעה שישנם מפקדים שדואגים אך ורק לקידום ולמשכורת ומסכנים את ילדיך

(יורם 22/1/2007)
4.
גם טייחת וגם סתמת פיות? מסכנות המשפחות שכל חיהן רצות להוציא האמת לאור.
(עדי 22/1/2007)
5.
הוסף תגובה