הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
שוב זה קורה - טיפול רפואי לקוי סיכן חייו של חייל ! לידיעת חר"פ ובקו"מ גם ! (14/6/2005)

עד לפני כמה חודשים, היה ר' בחור בריא, לוחם בצנחנים. הוא נבחר לעבור קורס מכ"ים של חי"ר בבסיס ביסל"ח שבדרום. באחד האימונים בקורס, קיבל ר' מכה חזקה בחזה אשר ממנה נפל והתעלף. הוא הובהל אל המרפאה בבסיס. כששב להכרה התלונן על כאבים עזים בחזה וקוצר נשימה. רופא שבדק אותו, קבע כי "מצבו הרפואי תקין" ונתן לו כדורים נגד כאבים. הרופא המליץ כי יופנה לעשות צילום חזה, במקום להחליט על פינוי לצילום בדחיפות. אולם רק לאחר כחודש של תלונות חוזרות על כאבים , נשלח למרפאת חר"פ דרום.
 
צילום: עופר מאירשם ביצעו צילום חזה והוברר כי יש סכנה לחייו . מייד הובהל באמבולנס לבי"ח סורוקה, שם הוכנס לחדר הלם לרפואה דחופה והרופאים שם הבחינו במצב של "התמוטטות הריאה ומצב חירום של "חזה אויר" – פנאומוטורקס (בהגה הרפואית) אשר החל ללחוץ על הלב ויש צורך מיידית לנקז האויר שנכנס לחזה. בחדר ההלם הוכנס צינור אל תוך החזה לניקוז האויר ולאחר מכן נותח כדי לטפל בריאה שנפגעה.


לאחר אישפוז של שבועיים , נשלח ר' לביתו למשך חודשיים להחלמה. בבדיקות CT במשך כארבעה חודשים לאחר שחרורו מבית החולים, הוברר כי נפגעה הריאה ותיפקודי הריאות אינם תקינים. ועדה רפואית הורידה לו הפרופיל ל...24 מקרבי. הוברר שנותרה נכות . כן נאסר עליו לבצע כל פעילות גופנית, צלילה או טיסה. לאחרונה (לאחר שבעה חודשים) ולבקשת ר' , נבדק שוב ע"י ועדה רפואית בבי"ח 10 בחיפה ושם הוחלט להעלות הפרופיל ל...45.
 
השיבוץ החדש - "מוצלח" כמו הטיפול הרפואי הראשוני :
 
עוד קבעו רופאיו כי חייב להיות כל הזמן תחת השגחה בשל הסכנה של קשיי נשימה. אך בכך לא תמה הפרשה. בנוסף למצבו הרפואי כמתואר, ר' נשלח לבקו"מ להצבתו מחדש. שם מישהו סבר שהתפקיד שהולם למצבו הוא לחלק צווי נפקדות לבתי חיילים נפקדים בכל צפון הארץ. כך, ר' סוחב עצמו מעיר לעיר באוטובוסים, במזג אויר חורפי או חם, נאלץ ללכת מרחקים ברגל בישובים מרוחקים בצפון הארץ אשר בהם התחבורה לא סדירה או מגיעה רק לכביש הגישה לישובים, לחפש ניפקדים ולמסור להם ביד צווים. להזכירכם, בסיסו הוא הבקו"מ, למרות שר' מתגורר בחיפה.
 
הוא "מסתדר" בטרמפים ומבצע הליכה רבה, למרות שהוא בסיכון לאור תופעות של קשיי נשימה ולאחר שנאסר עליו כל מאמץ...הוא גם צריך להיות תחת פיקוח (זוכרים?) כמצוות הרופאים היה וחלילה יאבד נשימה - זאת, כדי שניתן יהיה לפנותו מייד לבית חולים. כבר קרה שיצא בבקר לסבב ישובים בכל צפון הארץ וחזר לקראת חצות לביתו בחיפה.
 
מעבר לכך, מממן ר' את הכלכלה שלו (אוכל,שתייה) מכיסו כי לא ניתן לו אישור לדמי כלכלה. בשל סוג המשימה וכדי לחסוך נסיעות מיותרות למרחקים, לפני יציאה, מאמת ר' כתובות הרשומות בצווים באמצעות הטלפון – על חשבונו כמובן.
 
גם בקשתו לחתום על נשק אישי בשל כך שהוא מצוי בדרכים לעיתים גם בשעות החשיכה בישובים מרוחקים בצפון ולעיתים ממתין לבדו לאוטובוסים בשעות אלה – עדיין לא נענתה.
 
ביקשנו מר' השלמת פרטים ובכוונתנו לפנות ללשכת הרמטכ"ל ולשאול שאלה תמה : האם במצבו הרפואי זה התפקיד הראוי בניגוד לחוו"ד רפואיות האוסרות עליו כל פעילות גופנית והאם יש בצה"ל למישהו מענה אם חלילה יהלך לבדו ברגל באחד השבילים המובילים אל ישובים מרוחקים כמו מושבים או קיבוצים או המצפים ואפילו בתוך עיר בצפון וירגיש ברע או יתקוף אותו קוצר נשימה – מי יזעיק עזרה במועד וידאג לפינויו המיידי לבי"ח "קרוב"? ומי – כן, מי – ישא באחריות לתוצאות אם חלילה יקרה לו משהו ?
 
ר' , כיום שבר כלי לעומת מצבו לפני 7 חודשים, מתמודד כיום עם תוצאה של טיפול רפואי לקוי ו/או מאוחר וגם מתאמץ להתמודד עם שיבוץ תמוה ולא מובן.
 
באשר למצב הרפואי, נראה כי אין סיכוי שיחזור למצבו לפני האירוע. אך אולי - מישהו שם בבקו"מ במדור שיבוצים יקרא בכל זאת את הכתוב כאן ויתעשת מבלי שאנו נתערב בפנייה לפיקוד הצבא? אולי נשאר בכל זאת בצה"ל ולו תפקיד אחד קל"ב ושאינו דורש מאמץ המתאים יותר לנסיבותיו הרפואיות האישיות של ר' ? אם ימצא כזה איש במדור שיבוצים, יפנה נא אלינו ונעביר מייד פרטיו של ר' כדי שיטופל ענינו. ואם לא ימצא, אנו ניזום הפנייה מייד לאחר סיום בירור שביקשנו מר' כדי שנוכל לסייע לו. אנו אף הפננו את ר' להתחלת הליך של תביעה משפטית בענינו ובנכותו.
 
ובנימה פסימית משהו לעת הזו, אנו מקווים ששוב, העברנו גם מסר לרופאים הצבאיים. לא הכל פותרים ב"אקמול". ר' היה במצב אמיתי של סכנת חיים. ונותרה נכות. אסור שמקרה דומה יחזור על עצמו. על רופא השומע תלונה אשר אין ביכולתו לבדקה באמצעים העומדים לרשותו בבסיס, להפנות מייד וללא דיחוי לגורם מקצועי כדי שמקרה שכזה לא יקרה עוד לעולם. מה יש לרופא כזה להפסיד אם יתברר כי זו "אזעקת שווא" לעומת הסתכנות באסון אם יתברר - כמו במקרה של ר', כי "המכה" היא לא עוד ...סתם מכה .

תגובות:
It's good to get a fresh way of looikng at it.
(Leo 19/2/2013)
1.
בושה!
אני כרגע חזרתי מאשפוז של שבוע לאחר שרופא חשב שרציתי ימי ג' ושחרר אותי,לאחר יומיים פניתי שוב לחר"פ ולאחר צילום חזה הובהלתי לסורוקה באמבולנס וישר לחדר טראומה לניתוח.יכל להפתר הרבה יותר בקלות אם היו מזהים את זה לפני..

(אלעד - סגן בשירות 1/5/2007)
2.
עד מתי ימשכו הפשעים החמורים האלו שאף אחד לא נותן את הדין עליהם? מתי כבר יתחילו להפנים שבריאות זה הדבר החשוב ביותר בכל מוסד- בעיקר בצבא, ויתחילו לנהוג בהגיון בצה"ל? זה דבר איום ונורא שמראה זלזול בזכויות האדם ואף בחייו.
6/2/2006)
3.
גם בחיל האויר יש לא מעט בעיות ועד ששולחים לחרפ
החייל יכול לעבור לא מעט תהפוכות
כאילו עושים טובה או יותר מזה מנסים לחסוך
לחסוך בחיים שלנו ?

(ממ 12/7/2005)
4.
אני אישית חשה אובדת עצות כבר שלושה חודשים אני עם חום 38 ודופק 157 מסתובבת בין מרפאות צבאיות שונות ואמרים לי "ויראלי". שום גורםאינו מוכן לבדוק ומחלקים לי אקמול כל היום.
(שירלי 4/7/2005)
5.
אפשרות מומלצת כבר בהתחלה: לנסות להיפגש עם מפקד היחידה ולהסביר את המצב (יש מספר קטן של מפקדים אמיתיים).
פתרון קלוש: לתבוע את הצבא.
פתרון למקרים קיצוניים: לפנות לעיתונות ולרדיו. מספיק שהכתב ישאל כדי שיתייחסו יותר ברצינות

(חאג' 17/6/2005)
6.
אפשרות נוספת: "לשחק" חולה (באותה הבעיה הרפואית שבאת קיימת) כולל למצבים שבו החייל לא מתפקד - ולכן מחייב פינוי. פעם ועוד פעם - והם יתחילו להבין שיש להם בעיה.
(חאג' 17/6/2005)
7.
הבאת מכתב רשמי מרופא (ואם צריך - לשלם לרופא פרטי ולא מקופ"ח) שבו הוא כותב כי המשך השירות בתנאים הנ"ל מסכן את החייל.
במידה והרופא לא מתייחס לנאמר שם ברצינות, יש מרכז פניות במקרפ"ר ששם מתייחסים יותר ברצינות למקרים אלו.

(חאג' 17/6/2005)
8.
אזהרה: השאיפה היא להגיע לתפקיד מתאים ולא להשתמט. במקרה שבו יזהו נסיון השתמטות - הצעות אלו יתנקמו במי שינסה אותם.
--------
.פניה לקצין קבילות (יש להיזהר ולא להאשים מפקדים, אלא לשבח אותם לשם קבלת עזרה מהם ולא התנגדות).

(חאג' 17/6/2005)
9.
עד מתי תישארו מטומטמים.
מתוך למידה של הצבא, יש כאן מערכת שניתן לדעת לתמרן בה.
כל פעם שיש משהו בדוגמא זו החורג מכל הגיון נורמלי, מומלץ לעשות את אחד הבאים:

(חאג' 17/6/2005)
10.
הגיע הזמן שהרמטכל יכניס את נוהלי חיל אויר ליחידת הרפואה של צהל. אם כל חייל חיר יקבל מבחינת חשיבות חייו מעמד של איש חיל אויר- צוות אויר- יתכן ויפסק הזלזול בחיי ילדנו.
רפואה שלמה ל ר

(ליאורה 16/6/2005)
11.
בשיבוץ לא מתיחסים כלל למצב רפואי של חייל. בני סובל מאסטמה קשה ושובץ לבסיס סגור בניגוד לחוות דעת רופא מומחה ריאות, בנוסף רופאת המרפאה אינה מקבלת את המלצות הרופא המומחה, למרות שאינה מומחית.יש זלזול רב בחיל חולה.
(אילן 15/6/2005)
12.
ומה לגבי תביעת נזיקין?
(סקרן 15/6/2005)
13.
זה לא נגמר ולא לומדים
(גיא 14/6/2005)
14.
הוסף תגובה