הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
חוסר במזון בבסיס ניצנים. היה או לא היה? שלוש הגירסאות ! (27/4/2005)

18 חיילים טירונים יצאו ללא היתר לביתם ביום 20.4.05 מבסיס "ניצנים" בטענה כי מיום שלישי בשבוע שחלף, לא קיבלו מספיק מזון בארוחות בשל הכשרת המטבח לפסח (ראה מסגרת). מהפניות אלינו אנו למדים כי חייל נוסף במחנה "80" נדון לשבעה ימי מחבוש משום שהכניס "חמץ" לבסיס, חיילים נוספים בבסיס "שיזפון" לא היה להם די אוכל . אף שזו לא סיבה שתצדיק בכל מובן העדרות מן הבסיס, צה"ל עסק בהודעות על חיפושים אחר טירוני "ניצנים" הנעדרים, אולם שכח בתחילה לבחון את היבט חוסר המזון עוד בטרם נכנס החג. ומתברר כי המקרה אינו יחודי לבסיס "ניצנים".
 
לא הינו מעלים סוגייה זו אילמלא התברר לנו כי למקרה "ניצנים" שלוש גירסאות ובנוסף – מי שמונה לבדוק המקרה הוא ...מב"ס ניצנים. אז כך : הטירונים טוענים שלא ניתנו ארוחות חמות בימים שלפני החג והאוכל היה דל מאוד, צה"ל בתגובה רשמית טוען כי "בסך הכל נדרשו הטירונים לאכול מחוץ לחדר האוכל, אך לא היה מחסור באוכל" וגירסתו של קצין בכיר בבסיס "ניצנים" אשר מסר לynet (ראה כתבה) כי "גם מפקד הבסיס אכל מצה עם שוקולד". אם כך, מה רוצים הטירונים אם גם מפקדם אכל אותה ארוחה דשנה ? האם כפיית המצות מותרת ? מה שבטוח הוא שהסיפור הביא לכך שחיילים רבים אכלו "חמץ" כדי להשביע קיבתם...ראו בהמשך...


העדר מזון בכמות מספקת . היה או לא היה ?
 
העדרותם של מספר כה גדול של טירוני ניצנים הוא מעשה המפר את המשמעת (אגב, ביום שני 24.4.05 שבו לבסיס ונשפטו על העדרות ל7 ימי מחבוש ). אין חלק על כך. יחד עם זאת, מתברר כי לא רק בבסיס ניצנים הארוחות לא השביעו את החיילים. בפניות שהגיעו אלינו מחיילים ובני משפחה התברר כי זה אינו מקרה יחיד, גם אם בבסיסים אחרים החיילים לא נפקדו. המינהג לפיו כמה ימים לפני חג הפסח מכשירים מטבחים בצה"ל ידוע. ואולם , תמוה מדוע צה"ל לא השקיע בחשיבה "נועזת" לפתור הבעייה ע"י אספקת 'חמגשיות' עם אוכל חם, ממש כמו ביציאה לטיול או למבצעי אבטחה. כלומר, הזמנת "קייטרינג" חיצוני עד שנתן יהיה לבשל ארוחות כשרות לפסח.
 
מטענות הטירונים ואלו שהגיעו אלינו ברור כי אוכל בשרי או מבושל לא הוגש לחיילים כבר מאמצע השבוע שעבר לפני תחילת החג. בצה"ל פתחו מצות לפני החג במקום לדאוג לאוכל בשרי מבושל. כך, בטרם נכנס החג, חוייבו כלל החיילים לאכול מזון דל ובכמות בלתי מספיקה. לחייל שאינו יוצא את הבסיס אין אפשרות להעשיר את מזונו באופן פרטי ע"י רכישה - אף כי לדעתנו אל לו לחייל להוציא מכספו ועל צה"ל הדאגה לאספקת מזון ראוי ובכמות מספקת.
 
האם ניתן לכפות אכילת מצות ? (תגובה לשאלות שהופנו אלינו)
 
התשובה מתחלקת לשתיים : מתקני צה"ל – חייבים. החל מתחילת החג – ורק מתחילתו – מותר לאסור אכילת חמץ במתקני הצבא. צה"ל הרשמי על כל מתקניו חייב בכשרות לפסח. בכל מקום שהוא בסיס או מתקן או מאהל או מקום שהותה של יחידה – חייבים בכשרות. יחד עם זאת, נראה לנו כי ככל שניתן לכפות האיסור של אכילת חמץ על מקום, הרי שספק אם ניתן לכפות על הפרט אלא בעת הימצאו בתחום אחד המתקנים של צה"ל.
 
יש חיילים רבים שאינם אוכלים מצות מטעמים של בריאות, אחרים פשוט אינם שומרים ומעדיפים לאכול חמץ. ככל שמדובר בימים שלפני תחילת החג, אזי בהעדר מזון מבושל, ניתן היה לאפשר לחיילים לאכול חמץ מחוץ למתקני צה"ל. עם פרוס החג, צה"ל הרשמי "כולו מצות" ולפיכך הפתרון הוא הוספת מרכיבי מזון (בשר בודאי) לארוחות תוך דגש על ארוחות חמות למלא את שחסר בשל מגבלות כשרות והאיסור לאכול חמץ.
 
מחוץ לשערי המתקן הצבאי, רשאי כל חייל לאכול חמץ אם יבחר בכך. בסופו של יום, סיפור טירוני בסיס ניצנים, הביא חיילים רבים לאכילת חמץ. הכיצד ? - ביום שבת, ערב החג וביום ראשון לאחר ליל הסדר, הורים רבים מאוד פקדו לבקר את יקירם בבסיסים וציידו את החייל וחבריו בארוחות הגונות שבושלו בבית וב...פיתות.
 
האם ניתן להעמיד לדין על אכילת חמץ ?
 
התשובה הינה חיובית אם אכילת החמץ היא בתחום מתקן צבאי. יחד עם זאת, במקרה של חייל שאכל חמץ במחנה 80 טרם כניסת החג ונדון לשבעה ימי מחבוש מעלה את השאלה האם מפקדים לא מקילים ראש ואצבע בהחלטה לשלוח לעונש מחבוש על כל עבירה - גם שולית.
 
הגירסאות : - למי להאמין ?
 
בציבור פורסם על מקרה ניצנים, אולם אלינו לאתר היו פניות באשר לחיילים מבסיסים אחרים, התומכות בטיעוני הטירונים בבסיס ניצנים. צה"ל מסר גירסה לפיה לא היה חסר אוכל, אלא שהחיילים נתבקשו לאכול מחוץ לחדרי האוכל וזה הכל. קצין בכיר בבסיס ניצנים סיפר לכתב הצבאי של ynet כפי שראיתם, כי גם מפקד הבסיס אכל מצה עם שוקולד – קרי, אותה ארוחה כמו החיילים. אימרה זו מחזקת טיעוני החיילים על חוסר במזון ובסוג המזון - מה עוד שאמירה זו לא במקומה, שכן עם כל הכבוד הראוי, מפקד בסיס ניצנים בסוף יום עבודתו יוצא את הבסיס והוא יכול להרשות לעצמו להשביע רעבו ללא קושי בביתו או בכל מקום בו ניתן לרכוש מזון. לאור זאת, דעתנו שלנו היא כי גירסת החיילים היא הגירסה התואמת ביותר לעובדות.
 
מי בודק את טענות טירוני בסיס ניצנים ? לא תאמינו :
 
כאן התשובה מפתיעה גם אותנו. צה"ל אינו יוצא מגדרו לבדיקת הטענות בדבר חוסר במזון ואיכות המזון. יתרה מזו, הוא אפילו לא מייחס כך נראה חשיבות לטענות החיילים. וזאת הכיצד ? על שום כך שאת הטענות שטירוני בסיס ניצנים היו רעבים בודק לא אחר ממפקד בסיס ניצנים. כך הודיעה דוברת צה"ל.
 
ומה לא תקין בכך? מה שלא תקין היא העובדה כי האחריות על אספקת מזון לחיילים היא על כתפיו של מפקד הבסיס...סליחה...של הקצין הבודק...את עצמו. מה לא רוצים שיתגלה ע"י בודק מ"בחוץ" שהוא מן הסתם אמור להיות אובייקטיבי יותר ? אין לנו טענות חלילה למפקד הבסיס. אבל לא היה כדאי ולו כדי לחסוך טיעון עתידי ולזות שפתיים כי אדם שמחוץ למפקדי ניצנים יבדוק את כל הסיפור ?
 
אגב, הבדיקה היא קלה ביותר. על הבודק לשאול רק שתי שאלות : מה היה התפריט של הארוחות מאז יום ג' בשבוע שעבר ומה הכמות שסופקה לכל חייל - כדי להגיע לתוצאה.
 
אז כבר אמרנו שאסור כי התחקירים בצה"ל יתנהלו כפי שמתנהלים כיום? אהה...זה היה במאמר אחר. ללא קשר לאירוע זה, או מיומנות הבדיקה, יש להימנע ממינוי בודק שיש לו קשר לנושא הנבדק. בקרוב, כבר לא נראה את הנוהג המוזר לפיו הנבדק הוא הנבחר לבדוק... את תיפקודו. כי ב"שורה התחתונה" – מה שיתברר בסוף הבדיקה יהיה פחות חשוב מאיך הבדיקה נראית לבריאות והויכוח ניתן לנחש - יתמקד בשאלה האם יש קשר בין הנבדק לנושא הבדיקה ולא בתוכן הממצאים. אפשר היה גם אחרת.
 
ולסיכום - שיהיה לכולנו חג שמח !
 
 
*תמונה - סי.די. בנק

תגובות:
Wow! That's a rellay neat answer!
(Janaye 8/5/2011)
1.
הטירוניות פשוט רעבו לאוכל!בחום של 40 מעלות,לא הכניסו אותם אפילו לשתות כוס מים בבקר!! מה הפלא שאין אוכל לטירונים?בצה"ל יש הרבה פשלות ומי שפותח את הפה ישב בכלא אם יתעקש. הפשלות של הצבא בלתי ניסבלות ובלתי ניסלחות!!
(ש.א. 29/4/2008)
2.
גם בבסיס טירונים בזיקים התפריט היה מצה ומרגרינה ורק בארוחת הערב נוספו תפוחי אדמה.צהל מצייד כל חייל במזל"ט ומחשב אישי- עניין האוכל פשוט זניח...
(ג. 2/5/2005)
3.
מה בדבר אנשים שלא שומרים? למה יש לחייב אותם לשמור ועוד לעלות אותם לדין, שלא לדבר על עונש מוגזם ומטורף שכזה... קיצר נקודה למחשבה..
(אור 29/4/2005)
4.
8 ימי מחבוש על אכילת חמץ? אין ספק שזה מוגזם ומטורף! מלבד העובדה שזה כפייה דתית! מה בדבר חיילים לא יהודים המשרתים בצבא? למה יש לחייב אותם לאכול מצות או אף ביום כיפור עקב מחסור במזון גם לצום?
(אור 29/4/2005)
5.
הוסף תגובה