הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
צה"ל סירב לגייס צעיר בשל נטייתו וזהותו המינית ! (16/5/2003)

שלוש שנים נאבק צעיר בשלטונות צה"ל לגייסו לצבא לאחר שבלשכת הגיוס העיז לספר על נטייתו ועל זהותו המינית. אף כי אין אנו מטפלים בתלונה של מי שאינו בשירות פעיל בצבא, סיפור המקרה של צעיר זה מדהים ובעל עניין ציבורי היורד לשורשן של זכויות הפרט כפי שמשתקפות הן במשקפי מינהל הגיוס בצה"ל.


נראה כי עדיין יש בצה"ל מי שמצעיד ומשיג את צה"ל לאחור, לשנות החושך שלפני המהפכה החוקתית. עדיין יש מי שחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ותיקוני החקיקה האוסרים אפלייה ופגיעה בזכות לשיוויון בידי רשויות המדינה זרים לו. כך, נראה שאין הרבה חדש תחת השמש ובשלהי קיץ 2003, מוצא צה"ל עצמו שוב בפתחה של פרשה חדשה, כמו בימים שלפני בג"צ אליס מילר ובג"צ דנילוביץ בשנת 1994. נראה כי פסיקת בית המשפט העליון דאז טרם הופנמה. עולם כמינהגו נוהג ורק לניפגע התורן, שם אחר .
פרטי המקרה
נקדים לומר שכיום דוד הוא גבר לכל דבר המקיים לדבריו מערכת יחסים הטרוסקסואלית עם חברה מזה שלוש שנים ונטייתו וזהותו המינית ברורה וכיום הוא מרגיש ומגדיר עצמו כהטרוסקסואל.

דוד(שם בדוי), צעיר ממרכז הארץ, היום בגיל 20, עייף ושבור ממלחמתו למימוש זכותו/חובתו כאחד האדם לשירות צבאי רגיל בצה"ל. שלוש שנים של התכתבויות,פניות כמעט לכל גורם בצה"ל שנראה כי יכול לעזור, הבטחות שהופרו וכל המרץ הזה, לשווא.
ילדותו הקשה וגורל החיים הובילוהו למקומות בהם זכה ליחס הולם ולחברים חדשים אשר ברובם נטייתם המינית היא הומוסקסואלית וכך מצא עצמו גם דוד בגיל צעיר מתלבט מיהו ומהן העדפתו וזהותו המינית. בעולם של גברים ובגילו, להשפעת הסביבה משקל לא מבוטל. התנסה ביחסים עם גברים אף שלדבריו לא הרגיש משיכה מינית לגברים, אלא שהמציאות וגילו הצעיר סחפוהו לעולם חיים זה. לדבריו זו הסביבה היחידה שהעניקה לו חום וקיבלה אותו באהבה ובזרועות פתוחות, דבר שחסר לו בשנות ילדותו בבית הוריו.

כך חלף לו הזמן עד שקיבל צו ראשון לגיוסו לצה"ל. בהגיעו ללשכת הגיוס ולאחר התרשמות בלבד, הופנה כבר בשלב זה לקב"ן אשר ביקש כי יספר לו על עצמו. כבר באותו מעמד ולאחר שיחה בלבד, הודיע לו הקב"ן כי צה"ל אינו מעוניין בשירותו.

חדור מוטיווציה והגשמת חלום כי יוכל לתרום לצה"ל כחייל אפילו כלוחם ותוך ציפייה לתחילת דרך חיים אשר ירגיש כי הוא עושה משהו, דבר שישלב את רצונו להיות ככולם ותקווה כך גם למסד חייו, לא היה מוכן דוד להשלים עם החלטה זו ועם האכזבה אשר היה בה לדרדר את מצבו. ולעלבון זה לא היה מוכן להסכים. אפילו לא בדקו התאמתו לשירות בהליכי הגיוס הרגילים אותם עוברים כלל החיילים. וכאן החל במאבק עיקש בצבא.

פניות רבות שלח כדי לשנות רוע ההחלטה,עד שהצבא הפסיק להשיב כלל. עד אשר בהתערבות גורם אחר אליו פנה זימן אותו צה"ל לועדה לבדיקת ענינו. ושם, מבלי לבדוק אותו, לאחר שיחה קצרה, ובצעד חמור מכל, מספרים לדוד כי חתימתו על מיסמך מסויים שהונח לפניו יכולה להועיל לגיוסו ולאפשרות לערער, מנסה רופא להחתימו על הסכמה לבדיקת איידס וזאת מבלי שמספר לדוד מהות חתימתו ומתנה קידום ענינו בחתימה על ההסכמה לבדיקת האיידס . דוד עיין במסמך והבין מהותו כאשר ראה כיתוב האותיות H.I.V. סיכומה של הועדה: במעמד זה, מודיעה הועדה לדוד כי צה"ל אינו מעוניין בשירותו "בשלב זה" והחליטו על פטור רשמי מהצבא תוך הסתמכות על רישומי הקב"ן בלשכת הגיוס.

דוד לא מוותר. מערער ושוב, ערעור רודף ערעור ומתחילה מסכת התכתבויות נוספת אשר גם היא לא נענית. והוא יודע שהוא מופלה לרעה ואין כל סיבה אחרת לסירוב לגיוסו. והוא מתחייב לשרת בקרבי ומעוניין אפילו בפחות אם רק יתרצו. "הצבא סימן אותי, קטלג אותי שמו עלי x ..." אומר דוד. ושוב שולח מכתבים ואז הוא מודיע כי חל שינוי שיש בו כדי סיבה לחוות דעת שניה של קב"ן. הצבא לא משתכנע ואז באמצעות גורם נוסף, שוב שולח דוד פנייה לצה"ל. והוא מודיע כי יעתור לבג"צ.

וראו זה פלא, צה"ל מזמן את דוד שוב לפני קב"ן וזה משתכנע לשנות החלטה קודמת, אבל לא יכול כעת משנפסל דוד לגיוס לשנותה מקצה לקצה, אלא מוכן לאפשר לו לשרת בבסיס פתוח כמתנדב ומבלי החובות והזכויות השמורות לחיילים. דוד מתעקש על קרבי, על לשרת במדים, להחזיק בנשק , להיות חייל.

וכך חלפו ימים,שבועות חודשים, שלוש שנים מאז יום הצו הראשון ופגישתו הראשונה עם צה"ל . בחור בן גילו של דוד כבר שנתיים בשירות. ואילו דוד, היום בן 20, צה"ל ניבט אליו מתוך מסך הטלויזיה או בראותו ברחוב את שאר החיילים . לדידו, זהו רק חלום.

הערה: בסיפור מקרה לא נכללו עובדות אשר היה בהן לזהות את דוד אף ללא ציון שמו, משיקולים מובנים מטעמי הגנת הפרטיות וצנעת הפרט.

**** *********************************


הערות ודעת "הקשב"
דוד אינו בשירות פעיל בצה"ל אך סיפורו וצורת כתיבתו אלינו נגעו ללב ויותר מכך, נגע המקרה באחד משורשי המהות של כבוד האדם. היכולת של הפרט לחיות בחברה נאורה, חופשית, הפתוחה לדיעות וחופש ההגדרה והזהות העצמיים של כל פרט בה, חברה אשר נוהגת בשיוויון ואינה מפלה בשל אלה. צה"ל לעניין זה חייב לשמש דוגמא ומופת לשמירת זכויות אלו והצבא משמש כקונצנזוס לאומי וכגוף מאחד את כל השוני שבכל יחיד הבא בשעריו על מנת להופכו לחלק ממערכת שתפקידה ויעדיה הם לחשוב ולפעול כקבוצה, כולם יחד כאיש אחד. הפגיעה ביחיד מצד מערכת שכזו, להבדיל מאחד האדם, היא אנושה. אין כל הצדקה להדגיש כי דוד חי היום חיים הטרוסקסואליים, שכן העדפה מינית אינה מחלה והאפלייה או הפגיעה בשיוויון הזכויות של הפרט אסורה היא בתכלית האיסור הן בחוק ואסורה היא גם על פי מדיניות שיפוטית שיצאה ממפתנו של בית המשפט העליון.



אנו סבורים שצה"ל חייב למנות ועדה בודקת למקרהו של דוד על מנת לטהר את שם הצבא כמי שמפלה לרעה על רקע העדפה וזהות מינית וחייב הוא להורות לדוד להגיע ולעבור הליך גיוס בשלמותו כיום ולבדוק התאמתו לגיוס ככל מתגייס.

בנוסף, אם היה והשיקול לאי גיוסו כפי שמתברר בפנינו היה בשל נטייה וזהות מינית, מצפים אנו כי צה"ל יפטר לאלתר את הגורמים האחראים לכך. כבודו של צה"ל כצבא נאור נפגע מסוג זה של מקרים. מי שעדיין מצוי במחשך, מקומו לא בצבאה של מדינה נאורה. צה"ל לא יוכל לצעוד אל עבר הקידמה החוקתית עם בעלי דיעות שכאלו בקרבו.

מעבר לכך, בפן המשפטי מוטב להפנות את קברניטי הצבא לפרשת דנילוביץ (בג"צ 721/94 שם, לדברי כב' השופטת דורנר) ולבג"צ מוכר יותר לצה"ל בפרשת החיילת אליס מילר (בג"צ 4541/94) . יואילו קברניטי הצבא ויעיינו בדברי השופטים בעניין מהי אפלייה ופגיעה בעקרון השוויון שהינם אסורים. לא לגופו של אדם-לגופה של הסוגייה.

מותר לנו לנחש כי צה"ל לא ישבע נחת גם במישור הציבורי (ארגוני זכויות האדם למינהם) וגם לא במישור המשפטי החוקתי בבג"צ כיום. לכן, רצוי מאוד כי תימצא הדרך לטפל בצורה המתבקשת המוצעת בסוגייה אחרת חוסנו וחלקו של הצבא בחברה יפגע.

ובסוף כל הסופים, לא נראה עצמינו פטורים מטיפול בתלונה זו ולבקשתו של דוד ניזום פנייה בעניין כתחילתה של דרך לגורמי מערכת הביטחון לקבלת תגובתם, שהרי סבורים אנו שבמקרה כגון זה של אפלייה או פגיעה אסורה בעקרון השיוויון אסור לאיש לוותר ובשום מקרה, תהיה המערכת מולה הוא נאבק חזקה וגדולה ובעלת עוצמה וכוח ככל שתהייה. הניצחון חייב להיות בצידו של מי שנפגע .


סוף דבר


עידכון - 29.5.2003
פירסום המקרה ב"הקשב" ופנייתנו למוסד ממלכתי הולידו יוזמה לטיפול בסוגיית גיוסו של דוד לצה"ל .ואולם, לא נוכל לפרט מעבר לכך בשלב זה ונעדכן על כל התפתחות ותוצאות הטיפול.

תגובות:
דרושים לעבודה מהבית עם שכר מטורף!!!!
בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, ניתן להגיע ל12,150 ומעלה
אין צורך בניסיון לפרטים- 050-6158874 פנו אלינו בוואטספ

(יוסי 14/11/2023)
1.
Kudos to you! I hadn't thgohut of that!
(Chasmine 28/5/2016)
2.
You keep it up now, undestrand? Really good to know.
(Hakim 9/12/2012)
3.
Wow! Great thkinnig! JK
(Tangie 8/5/2011)
4.
תדעו לכם שאני חייל קרבי בצנחנים ויש המון אבל המון הומואים בקרבי ופשוט לא אומרים את זה! אין לכם מושג כמה יש. בכל מקום יש הומואים. .
(חייל קרבי 27/6/2003)
5.
כל הכבוד לצה"ל!!!
(שבי 21/6/2003)
6.
גבר לכל דבר? למה, הומואים הם נשים לכל דבר?
(מיס בי 3/6/2003)
7.
לא הבנתי למה ציינתם שהיום הוא הטרוסקסואל? גם אם הוא היה עדיין הומו היום זו לא סיבה לא לגייס אותו.
(jerrico 3/6/2003)
8.
אני חייב לציין שאני חייל כבר כשנתיים תחת פיקוד של מב"ס בדרגת אל"מ שהוא הומו מוצהר והוא מפקד מצויין
למרות נטיותיו המיניות שאינם מורגשות כלל בבסיס

(חיים 28/5/2003)
9.
מעניין מה הם יחנטרשו בצבא כדי שלא יסתבכו
(אבי 25/5/2003)
10.
לא יאמן
(אור 16/5/2003)
11.
הוסף תגובה