הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
חשד למחדל חמור : העדר רופא בבסיס ענתות, סיכן חייה של חיילת ! (15/12/2004)

שרשרת אירועים הנראית חמורה על פניה והנובעת מהעדר שירות רפואי ראוי ובכלל זה העדר רופא בתורנות וחוסר זמינות של רכב פינוי בבסיס ענתות באיזור ירושלים, כמעט והסתיימה באסון. סיפורה של רב"ט ל', על שאירע לה בחודשים האחרונים הוא סיפור מהקשים שהובאו לידיעתנו.
 
לפני זמן קצר, אמרנו כאן באתר כי יש סימנים מעודדים על שיפור ההתייחסות והטיפול הרפואי הניתן לחיילים ע"י חר"פ. סיפור זה ממחיש את חובת חר"פ וחובתו של קרפ"ר העומד בראשו, לעקור משורש את האפשרות כי מקרים שכאלה יתרחשו בתחום אחריותם. הנה לפניכם סיפור המצביע לכאורה על מחדל כה חמור, אשר טרם טופל ולא הוסקו מסקנות, על אף כי הפרטים הועברו ליועץ המשפטי של חר"פ ולידיעת נציב תלונות החיילים .


פרטי המקרה :
ל' הינה חיילת אשר שרתה בחודש ספטמבר בבסיס ענתות באיזור ירושלים. ביום 19.9.04, התעלפה ל' בבסיס, מספר פעמים בשעות הצהרים של אותו יום. לאור ההתעלפויות החוזרות, הוזעק רכב פינוי מ...תאג"ד בנימין. בתום שעה וחצי מהאירוע הגיע רכב הפינוי אשר בו רופא וחובש. על פי הוראת הרופא שהגיע למקום, פונתה ל' אל חדר המיון של בי"ח הדסה הר הצופים בירושלים.
 
על פי עדות אחת הקצינות, הרופא בדק ולא מצא דופק אצל ל' בתחילה. בבית החולים נערכו לה בדיקות ובערב שוחררה לביתה לשני ימי מנוחה.
 
למחרת, ביום 20.9.04, התעלפה ל' שוב בביתה באשדוד ופונתה ע"י אימה אל המרפאה האיזורית בג'יוליס. שם, הרופאים קבעו כי יש לפנותה בליווי חובש אל בית החולים ברזילי באשקלון. שם, לאחר בדיקות, ניתנו לה 6 ימי "ג" נוספים בביתה.
 
ביום 26.9.04, לאחר חזרתה של ל' לבסיס ענתות, סמוך לשעה 11:00, שוב התעלפה לסירוגין והחובשת בבסיס (רופא לא היה גם הפעם) הזעיקה עזרה רפואית לפנותה לבית חולים . העזרה שהגיעה שוב מתאג"ד בנימין, הגיעה כעבור למעלה משעה. אלא שאז, החל ויכוח בין סגן המפקד של הבסיס לבין החובשת, על רקע דרישת החובשת ללוות את ל' באמבולנס אל בי"ח שנלר בירושלים. משהגיעה ל' לבי"ח שנלר, קבעו הרופאים שם כי יש לפנותה לבי"ח הדסה עין כרם.
 
רכב הפינוי שהביא את ל' לבית חולים שנלר, לא הורשה ע"י מפקדים בבסיס ענתות לפנותה לבי"ח הדסה עין כרם, כך שנאלצו הרופאים בשנלר להעבירה למיון בי"ח הדסה ב...מונית שהוזעקה לשנלר. ל' לבדה ללא כל ליווי רפואי, היא ונהג המונית הגיעו לחדר המיון של בי"ח הדסה עין כרם.
 
ל' אושפזה בבי"ח הדסה עין כרם, ערכו לה סדרה של בדיקות ולאחר ימים ספורים שוחררה עם רשימה גדולה של בדיקות אשר עליה לעבור באמצעות חר"פ.
 
פניות חוזרות של אימה של ל' אל מפקדיה להעבירה לבסיס בו קיים רופא בתורנות עזרו ולאחר החלטת קצין השלישות, הוחלט לאשר לה בקרוב לעבור לבסיס אחר בו קיימת השגחה רפואית מקצועית. בבסיס ענתות יש הסדר לפיו פעמיים בשבוע מגיע לבסיס רופא בימי ב' ו-ד', אולם ההסדר אינו "מקודש". רופא מילא, אבל התברר לנו כי גם אין חובש באופן סדיר כל יום בכל שעות היממה.
 
עוד בטרם עברה מבסיס ענתות, הרגישה ל' שוב ברע, אך הפעם לא התעלפה. חובש שהיה תורן בבסיס, החליט שלא לקחת סיכון ופינה אותה שוב אל בית החולים. ל' שהתה ב"ג" בבית מסיבות רפואיות אלו ואחרות במשך כארבעה שבועות. מאחר וכבר אושרה לה העברה מבסיס ענתות ולבסיס החדש טרם הוצבה, לא זכתה ל' להתענינות כלשהי בשלומה מנציגי הצבא – שלא לדבר על ביקורים לבדוק מצבה.
 
ב21.11.04 ולאחר לא מעט "תזכורות" מאימה למפקדיה, הועברה ל' לסיפוח זמני (ברישומים) למפקדת זרוע היבשה (מז"י).
 
אז מה קרה בסופו של סיפור זה תשאלו ?
 
ובכן, ממש לא הרבה. נכון ליום 7.12.04 , עדיין לא קיבלה ל' הפנייה לביצוע הבדיקות הרבות והדחופות יש לומר, אותן קיבלה עם שחרורה מבי"ח הדסה עין כרם ביום 27.9.04. למה? נשמח למי שישיב לנו תשובה.
 
ל' כיום הינה בעצם חיילת "של אף אחד". מקום בסיסה החדש כל כך סודי, עד אשר בהגדרה , הסטטוס שלה הוא כמי ש"נפלטה" למז"י לצורך שיבוץ מחדש. שיבוצה הסופי טרם ניתן לה, יחידת אם אין לה. בעוד שלושה חודשים אמורה ל' לסיים את שירותה בצה"ל.
 
הנושא בטיפול?
 
לא הינו מתחייבים על זה. אכן נשלחה פנייה אל היועץ המשפטי של קרפ"ר אך לא הושבה כלל גם מנציב קבילות החיילים טרם השיבו תשובה.
 
מסקנות ?
 
לנו יש ויש : על העדר שירות רפואי של רופא, על העדר חובש דרך קבע , על העדר רכבי פינוי בבסיס ענתות, על היחס לחיילת.... אלא שהפעם הינו מצפים מקרפ"ר ומצה"ל כי יסיקו אותן. הפעם אנו החלטנו "להחריש" ולא נהיה אלו שמסיקים מסקנות במקום צה"ל. הפעם נאפשר לצה"ל לטפל כראוי בהשתלשלות הנראית לכאורה כמחדל אחד מתמשך. תשאלו למה חרגנו ממנהגנו? – פשוט רצינו לדעת אם חוץ מלהתפרץ בתגובות נזעמות כנגד אתרים באינטרנט או תוכניות כמו של אילנה דיין (כדוגמת האירוע בו היתה מעורבת דוברת צה"ל שלשום בהרצליה) המביאים דבר המחדלים בצה"ל לידיעת הציבור – יכולה העומדת בראש חטיבת דובר צה"ל גם לבדוק ובעיקר למנוע התרחשות מחדלים כגון זה המובא לעיל, או שכל מרצה יופנה גם הפעם כלפי עצם פירסומו של המידע.
 
על זמינות השירות הרפואי בצה"ל ותפקוד המרפאות :
 
חשיפה: כל חייל שלישי בשירות חובה אינו מרוצה מזמינות הטיפול הרפואי ומתיפקוד המרפאות בצה"ל. אנשי הקבע מרוצים יותר - כך עולה מסקר בצה"ל שנערך ב145 מרפאות ובקרב 9000 חיילים, עליו מדווח עיתון "במחנה" בגליון 229. הנתונים פורסמו ב 17.12.04 . למרות שכל חייל שלישי אינו מרוצה מזמינות הטיפול, (על פי הסקר) כותרת המאמר בעיתון היא ש"למעלה מ80% מהחיילים מרוצים מהשירות הרפואי בצה"ל". נו? אתם הבנתם את זה? ולאיזה חלק מהשירות הרפואי הכוונה? הפרט המעניין ביותר בסקר הוא שגם לחיל הרפואה אין הסבר לתופעה זו. כיוון שחלק גדול מהתלונות של החיילים אלינו, אל קפ"צ ואף בדוח נקח"ל נוגעות לאיכות וזמינות הטיפול הרפואי בצה"ל ותלונות רבות מתייחסות לכך שרופאים סבורים שהחייל מתחזה - גם אנו לא הבנו את תוצאות הסקר.
 
הערתנו : הינו מצפים כי צה"ל יפרסם מהו מספר המקרים שטיפול רפואי/זמינות הטיפול נמצא לקוי בצורה חריגה כבמקרה זה ויותר מכך, מה הצעדים שננקטו אם בכלל כלפי האחראים והמסקנות שגובשו לאור מקרים אלה. אז לפחות הינו יודעים שמישהו שם במקרפ"ר מתייחס בכובד ראש לתיקון הליקויים.

תגובות:
With the bases loaded you struck us out with that ansewr!
(Adib 13/11/2015)
1.
גם לי קרה מקרה דומה הרופאים בצבא הם עם של גועל נפש בושה לצבא צריך לא לשתוק
(אוזן רונית 1/1/2015)
2.
אני לא מופתעת כי גם אצלי בבסיס אין רופא זמין
הבסיס שלי הוא מחנה רמה בירושלים אגב אני שוטרת מעברים
מ.צ פשוט מגעיל מה שקורה אצלי בבסיס אין טיפול רפואי כלל

(מיטל דמרי 9/3/2005)
3.
המקרה חמור!!! להעמיד את קציניה של החיילת לדין בבימ"ש אזרחי!!! לא ייתכן!!!!!!
(סין משה 9/2/2005)
4.
אני מכיר את הסיפור אישית ואני יודע שהכל מדויק! המצב בבסיס ענתות לא מאפשר קיום נורמלי לחיילים השוהים בו!
זהו אינו המקרה היחיד שקרה בבסיס הזה!

(אלון 9/2/2005)
5.
בענתות ידוע על מפגעים זה מתחיל מסגן המפקד
יש להחליף את הצוות שם-
יש לי הרבה דוגמאות-אבל אשמור אותם
עד שבני אורן ישתחרר בעוד כחודש ממחנה ענתות

(שלמה אוחיון 20/1/2005)
6.
בוקר טוב. בכל כך הרבה בסיסים אין טיפול רפואי
(אוהד 5/1/2005)
7.
לחיים הקצין שהגיב כאן. תגובתך נגעה ללב. נקווה שצה"ל ישכיל לקדם בשורותיו קצינים כמוך. ליחס לחייל כאדם, קשר ישיר להצלחתו במשימה ולהצלחת הצבא כולו.
(אמיר 18/12/2004)
8.
ליפעמים הרעל של הצבא מפריע לראייה. "ל" חוזק נפשי חשוב מאוד. אסור לתת להם לנצח צריך להוריד את הקצין דרגה בגלל טימטום יתר.
(נפגע צהלי 18/12/2004)
9.
גם ככה לא יעשו להם כלום הם תמיד מצליחים לכסות את התחת השמן שלהם.נקווה שימצו איתם את הדין.
(צ'ומפי ואין שם 18/12/2004)
10.
בתור קצין בצבא אני מתבייש במה שקורה לנו מתייחסים לחיילים שלנו כמו לערבים.אני מבקש סליחה מ"ל" בשם כל מי שיש בו עוד צלם אנוש בצבא.
(חיים הקצין 18/12/2004)
11.
המקרה של "ל" חמור ביותר גועל נפש הצבא אמור ליהיות האבא והאמא שלנו בזמן השרות.אחרי זה מתפלאים למה חיילים לא רוצים להיתגייס.אף אחד לא יעצור את הזמן
(עמית א-דה (דג) 18/12/2004)
12.
הוסף תגובה