הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
מעקב אחר מחדל מיגון החיילים: והפעם - מסתבכים בגירסאות ! (27/10/2004)

אתמול(26.10.04) קיימה הועדה לביקורת המדינה בכנסת דיון מעקב על פי בקשת שדולת חיילי המילואים ופורום החפ"שים – בנושא ההחלטה בעקבות דוח מבקר המדינה לצייד כל חיילי צה"ל בשטחי איו"ש וחבל עזה באפודים קרמיים, כשאנו גם שותפים לבקשה לדיון זה. לישיבה זו זומן מפקד זרוע היבשה האלוף יפתח רון-טל האחראי על מיגון החיילים ואשר...התחמק מלהופיע לדיון ושלח שליח במקומו.
 
כשנה וחודשיים חלפו מיום חשיפת מחדל המיגון ע"י מבקר המדינה , 4 שנים ללחימה ועדיין לא תוקן המחדל. כשחיי אדם בסכנה ממשית (חייל הנח"ל שנהרג בבית חנון לפני כחודש וחייל נוסף לפני כשבוע עת היה באוהל בצפון השומרון, לא נשאו אפודים קרמיים), נראה כי צה"ל לא ממהר למנוע פגיעה בחייליו.
 
צה"ל סיפק גירסאות שונות. החל בבעיית תקציב, התחייבות למועדים ששונו ללא הפסק ועד להאשמת האמריקאים באיחור באספקת האפודים. כעובדה, איש לא יודע מהי האמת. יו"ר הועדה הפסיק הדיון האחרון לאחר שמבקר המדינה העיר כי נתוני צה"ל סותרים והרמטכ"ל ושר הביטחון זומנו לדיון קרוב.


אז מה היה לנו ?
 
ועדה אחת של הכנסת האמורה לפקח על יישום מסקנות דוח מבקר המדינה, מבקר המדינה שחשף המחדלים ונציגי החיילים שחיכו בצמאון לבשורות טובות.
 
חברי הועדה לביקורת המדינה יחד עם נציגי שדולת החיילים בכנסת ומבקר המדינה התכנסו אתמול לישיבת מעקב ובה היה אמור מפקד זרוע היבשה (מז"י) להופיע ולהודיע לועדה באם המחדל תוקן. אך מי לא הגיע? מפקד מז"י בכבודו ועצמו מבלי שהודיע על כך מראש לועדה. במקומו (כמו שנהג הרמטכ"ל בועדת חוץ וביטחון – זוכרים?) נשלח קצין צה"ל לספק סקרנותם של הנוכחים.
 
הקצין נשאל שאלות, ענה תשובות, עד לרגע שמבקר המדינה העיר כי יש סתירות בנתונים שמסר. יו"ר הועדה החליט להפסיק הדיון ולזמן את הרמטכ"ל ושר הביטחון לדיון נוסף בהקדם לקבלת תשובות מהם.
 
מה נותר כעת לעשות? בתחום המיגון, נראה כי לא הרבה. אבל בהחלט ניתן לעסוק במשחק ניחושים. הנה שאלות לדוגמא : האם הרמטכ"ל יופיע? או שבדומה לפקודו מפקד מז"י ידיר גם הוא רגליו מהועדה. ושר הביטחון? האם ימצא זמן להופיע? ואם יופיעו שניהם או אחד מהם, יש בפיהם בשורה או נתונים עדכניים?
 
ומתי תסתיים הסאגה שגובה מחיר של חיי חיילים? האם הצבא הקטן והחכם והמודרני בעולם יוכל למגן את חייליו כאשר המחבלים עצמם מצטיידים באפודים קרמיים? ועוד...ועוד...שאלות כיד הדמיון הטובה עליכם.
 
אנו לא מתפעלים מחוסר מענה הצבא. אפילו מרגישים "גאווה" כשאנו מזכירים כי צה"ל לא משיב תשובה על המצב האמיתי באשר למיגון אפילו לא לגופי הביקורת של כנסת ישראל. חזרנו פעם אחר פעם והעלנו נושא המיגון כאן , בפני צה"ל ובכל פורום ציבורי אפשרי ואין בכוונתנו להירתע מלהמשיך במאבק חוקי, צודק וחשוב זה עד שאחרון החיילים הנזקק למיגון יהיה בטוח יותר מאשר הוא היום. הידיעה כי סיכון מרחף על חיי חיילים מעבר לנדרש בפעילות המבצעית המסוכנת לכשעצמה ורק בשל מחדל העדר מיגון ראוי, לא נותנת לנו מנוח. 
 
אלא שלנו, כבר נגמרו השאלות ולמען האמת, גם ה"משחק" בחיי החיילים כבר עלה לנו עד ל...כאן. לכן סבורים אנחנו כי יש לשים קץ גם למסכת הנוהג של "שאלות תשובות". הועדה שואלת, צה"ל משיב וחוזר חלילה. כך נציג הצבא מציין כי כ60% עד 90% מכלל מספר החיילים בסד"כ של גדוד כבר ממוגנים. בפועל, מהשטח חיילים ומפקדים מדווחים על כך שרק 10% מסד"כ חיילי כל גדוד מצויידים במיגון. ואם לא די בסתירות אלו, שוב מזיזים בצה"ל את לוח המועדים להשלמת ההצטיידות והפעם - לשנת 2005.
 
צה"ל מודיע על "פתרון" בשיטת ה"מיטה החמה" הישנה ובשמה החדש שיטת "ניוד האפודים" . אלא מה? בשיטה זו עדיין צה"ל לא מסוגל לבצע משימות ולשמור על חיי החיילים בו זמנית. גם בהבטחות שבתחילת שנת 2004, באמצע, בסוף ועוד כהנה וכהנה תירוצי תשובות – מאסנו.
 
אנו נביע דעתנו בפני מבקר המדינה וועדת הכנסת לקראת הישיבה הבאה כי כל שיטות המעקב שהיו נהוגות עד כה משקלן כמשקלה של המחאה ללא כיסוי. היא נראית בסדר, אפילו הסכום רשום בה, אלא שלא ניתן לפדות אותה בגין תמורה ולו של אגורה אחת.לא ניתן אף למצוא מפלט מן השאלה שנהוג לבחון אותה בבתי משפט בנסיבות שכאלה. שאלת ומבחן "האדם מן הישוב" - הנושא באחריות לחיי אחרים בשפת משפטנים. אילו הובא מקרה מותו של חייל הנח"ל (כמפורט מעלה) לפני ערכאה משפטית לדיון בשאלת אחריות הצבא ומפקדיו לפגיעה בחייל אף ללא קשר לתוצאה ואף מבלי להרחיק לכת ולצפותה, ניתן יהיה לצפות כי בית המשפט היה מחיל את מבחן האדם מן הישוב באותו היבט של אחריות מיוחדת לשלום החיילים, בדומה לאחריות מורה לשלום תלמידיו, מעסיק לשלום עובדיו ועוד - גם על לובש המדים האחראי לשלום חייליו -  במקום בו הוצבו חיילי גדוד "50" על אף צפי הסיכונים, ללא אפוד קרמי, ללא הכרת השטח וחשופים על הגבעה.
 
אשר על כן, לא נחטא בניחוש פרוע ולפיו יש ואפשר כי במבחן זה היה מתברר שצה"ל ומפקדיו לא נהגו באחריות כפי שניתן היה לצפות כי ינהג "האדם מן הישוב שהוא אחראי לשלום אחרים" - בהיותם ערים לערך הסיכון "המוסף" שבהעדר מיגון מתאים אשר יש בו למנוע או להפחית הפגיעה.
 
לאמור, כי הגיעה השעה לנקוט בסנקציות ולעשות שימוש בסמכויות הנתונות בידי מבקר המדינה. הגיעה העת כי יעביר ממצאיו ותשובות הצבא לידי היועץ המשפטי לממשלה שיורה על פתיחה בחקירה מה באמת קורה בצבא ובאם יש מקום להורות גם על חקירה פלילית בשל המחדל. הרי יש בסיס לרשלנות של צה"ל ואף מעבר לכך במישור המשפטי , כשכולם יודעים שחיי אדם מונחים על הכף ואף על פי כן אין עושים די לשמירתם. הרי במעילה שנתגלתה בדוח המבקר אפילו של כמה אלפי שקלים ע"י פקיד ציבור כבר נפתחו חקירות בעבר. ואם בכסף עסקינן, אז בעניין שהוא חיים ומוות לא ראוי לנהוג כך?
 
ואולי ועדת חקירה. או לבקש מצה"ל מסמכים וראיות שיהיה בהם לבסס כל גירסה של צה"ל. כמו במשפט הוכחות. שהרי איש לא יודע כיום מה באמת קורה שם. אין פרטים על מה נעשה אם בכלל. יש רק תשובות. נכון יותר לומר – מספר גירסאות. למה דומה הדבר? הצבא מספק "גלולות הרגעה" לסקרנות הועדה במקום אפודים לחיילים. ואיש לא נענש, איש לא מסתכן, איש לא משלם מחיר המחדל.
 
ובעניין זה הדבר אף חמור יותר. הגוף המבוקר אינו טורח להגיע ולהתייצב לפני הגוף המבקר. ולמי שאמר שאולי צה"ל חלילה מזלזל בביטחון החיילים – קבל תיקון : לא רק בחיילים.
 
הגיעה שעת מבחן בה במדינה דמוקרטית ככל שתהיה , חייבת היא להציב גבולות אפילו מדובר ב"פרה קדושה" ובקונצנזוס ללא עוררין - כשמירת חוסנו של צה"ל. חוסנו כן - חסינות למחדליו בשמירת שלום חייליו - לא ולא. לכל מחדל יש לשים בסופו של דבר קץ. רצוי ע"י תיקון המחדל. אך אם הדבר מצריך נקיטת צעדים לבדיקת אופן הטיפול של הנושאים באחריות למחדל, או לשם הסרת מכשול לקדם את תיקונו, אז רצוי לעשות כן ומהר. אל לנו לשכוח שבכל רגע נתון חיי חיילינו שלנו מוטלים כאן על הכף. האיזון הנכון במדינת חוק השומרת על מינהל תקין וחשוב מזה - על חיי לוחמיה - הוא לא אחר מאשר חובתה של המדינה לדאוג כי הכף תטה בנסיבות אלה רק לכיוון אחד : לשמירת חיי החיילים.
 
כתבה במעריב NRGעל שהתרחש בועדת ביקורת המדינה ביום 26.10.04 :
 
http://www.nrg.co.il/online/1/ART/805/407.html
 
הודעת הועדה לביקורת המדינה בסיום הדיון :
 
http://www.knesset.gov.il/spokesman/heb/Result.asp?HodID=4916
 

תגובות:
Times are chnnaigg for the better if I can get this online!
(Syam 13/11/2015)
1.
ביזיון!! מה כבר צריך לקרות כדי שיבינו שאין להפקיר את דם חיילנו? בושה לצה"ל ולמדינה!!!
(עמי 28/10/2004)
2.
זו הפקרות לשמה! כל הכבוד לנציגי החיילים על דבקותם במטרה.
אסור לתת לזה להמשך. דרושה ועדת חקירה!!

(אזרח מודאג 27/10/2004)
3.
הוסף תגובה