הדפסה  שלח לחבר  עבור לתגובות  הוסף תגובה
כאשר לב של אבן פוגש בסלע: טירון בגולני חוייב לשאת סלע במהלך מסע ! (18/9/2004)

רק שנתיים בלבד לאחר אסון מותו של החייל אהוד שניאור ז"ל בנסיבות דומות(ראה מקרה) ולאחר אירוע נוסף בו התמוטט  טירון אחר מחטיבת הנח"ל במסע (ראה מקרה) נראה כי עדיין יש מפקדים בצה"ל שלא הפנימו דבר. תחקיר רודף תחקיר והמסקנות רחוקות מלחלחל לתודעתם של כל מי שמופקדים על הכשרת טירונים. כך לפחות הובא לידיעתנו באשר לנ', אחד המפקדים במחלקה אחת שבבסיס הטירונות של גולני. יש לקוות שהוא אינו בוגר מסלול "שביט"....
 
במסע ההשבעה שנערך בשבוע האחרון, סבר נ' כי אחד הטירונים אינו מתפקד לשביעות רצונו והחליט כי בנוסף לציודו האישי והמ"ק שנשא על גבו הטירון, ישא גם ...סלע - השוקל כמה קילוגרמים כאשר החייל מטורטר ממקום למקום במהלך המסע. אנו מצפים ממפקד בא"ח גולני כי יורה להדיח לאלתר את אותו מפקד. להלן הפרטים....
 


פרטי המקרה:
 
בשבוע שחלף,בתאריך 13.9.04, ערכה פלוגה של טירוני גולני אשר התגייסו לצה"ל לפני כחודש וחצי מסע השבעה של 7 ק"מ כשהם נושאים עליהם את ציודם האישי – נשק,אפוד מלא וקסדה. כקילומט אחד עשו החיילים במסע אלונקות. עד כאן הכל רגיל. אלא מה?
 
במהלך המסע, החליט נ', מפקד באחת המחלקות שהשתתפה במסע, להוסיף לאפוד של אחד הטירונים, סלע אשר היה בשטח שמשקלו מספר קילוגרמים. יש לציין כי אותו טירון אשר "נבחר" לסחוב גם את הסלע הנ"ל, נשא לאורך המסע בנוסף לציודו האישי המלא גם מכשיר קשר (מ"ק 77) על גבו שגם הוא שוקל מספר קילוגרמים.
 
וכל זה למה?- לא מצאנו כל הוראה בפקודות הצבא המתירה לאותו מפקד לנהוג כך. אם לא די בטירטור זה, הרי אותו טירון נצטווה ע"י אותו מפקד להתרוצץ ממקום למקום עם כל הציוד, המ"ק...והסלע...במהלך המסע. כאמרת "חכמים" - "קשר...כסלע" .
 
מה אומרות ההנחיות בעניין משקל אותו ישא חייל במסע (בקצרה):
 
מבדיקה שערך צוות "הקשב" התברר כי קיימות הנחיות של מז"י (מפקדת זרוע היבשה) אשר מפרטות סוגיית עומס המשקל שישא חייל במסע. המדובר בהוראות בנושא כושר קרבי פרק 1 סעיף 12א אשר נושאו :  התאמה העומס המוטל על חייל לגורמים סביבתיים...מסעות. שם נאמר בין היתר....
 
'המשקל הקובע את שיעור ההתאמה הדרושה הוא משקל הציוד של החייל העמוס ביותר – כלומר, אם חייל נושא מכשיר קשר או ג'ריקן מיים במשקל 20 ק"ג בנוסף לציודו הבסיסי, בעוד שאר חיילי המחלקה מצויידים באפוד ובנשק בלבד, הרי שאת המרחקים המותרים יש לקצר לשיעור של 4 רמות עומס למחלקה כולה! לחילופין, יש לחלק את הנשיאה בעומס בין כל חיילי המחלקה או רובם...'
 
במילים פשוטות : אם חייל נושא בנוסף לציודו הבסיסי (קסדה,אפוד מלא,נשק) ציוד מחלקתי – אזי לא ישא אותו הוא לבדו ולנשיאת עומס על חייל השפעה על תכנית המסע כולה ואף יש בכך להפחית מאורך המסע.
 
מה המשקל המותר אותו ישא חייל? ובכן, ציודו הבסיסי של חייל (אפוד מלא,קסדה,נשק) לא יעלה על 15 ק"ג. למיטב ידיעתנו, טירון זה נשא כמעט כפול ממשקל זה.
 
אז אם חשבתם אתם – ששירתתם בצה"ל כי ראיתם הכל – חיילים במסע נושאים ג'ריקן מיים, אלונקה,מ"ק, חגור חובשים ועוד כהנה ציוד מחלקתי – הרי לא ראיתם חייל נושא מ"ק וסלע...תודו בכך...
 
מדוע חמור מאוד הדבר? ושמעו זאת גם אתם הסבורים כי טירונים יש לחשל ואין לגדל דור של חיילי שוקולד : חמור הדבר כיוון שאותו טירון יכל להתמוטט מכובד המשקל – שלא להזכיר נזקים בריאותיים. טרטור דומה לזה של העמסת משקל עודף על חייל כבר גרם לתוצאות של פגיעה בחיילים ולתוצאות הרות אסון (שניאור ז"ל כדוגמא) וכבר היו מקרים של חיילים אשר התמוטטו במסע. בדומה לספורטאים אחדים בעלי כושר שהתמוטטו לפתע. מקרים חריגים אולי, אבל איש לא יודע למי זה יכול לקרות.
 
ולכן יש בידינו שתי סיבות מדוע לדעתנו על מפקד בא"ח גולני להדיח ומייד את אותו מפקד שבעיננו אינו ראוי לשמש להכשרת לוחמים בצה"ל.
 
האחת : כי אותו מפקד סיכן בריאותו של חייל ונהג שלא כדרך אדם שראוי לשמש ולהיקרא מפקד בצה"ל.
 
השנייה: כי ברור לנו שידע להבחין בין המותר והאסור ומה חובתו על פי פקודות והוראות הצבא - ולמרות זאת, "ציפצף" עליהן. ומי שנוהג כך, לא רק שעבר על החוק, אלא לקח סיכון במודע ומכאן שיש בסיס גם לחשש כי אין לסמוך עליו כי יקפיד למשל על הוראות בטיחות באימון או פעילות בעלי סיכון ממשי לחיי חייליו. מי שחוטא בסיכון בריאות  פקודיו ביודעין וללא כל הצדקה, מותר להניח כי יעשה זאת שוב. 
 
בצה"ל פירקו מחלקה שלמה כאשר כל פשעה הסתכם בשתיקת חיילים לנוכח מעשים אסורים של מפקדים (ראה כותרת). ללמדנו שאם שתיקה היא אסורה – קל וחומר אי נקיטת צעדים מתאימים כנגד מי שעשה מעשה אסור – יש לראותה כמחדל.
 
ומעבר לכך וברוח זו נעיר, כי מי מהטירונים שסבור שמעשים אסורים אין לגלותם לגורמי הפיקוד כדי לא "להסתבך" עם בעל סררה, כדאי שיזכור כי שתיקה אינה מהווה חסינות מפגיעה גם בשותפים לקשר השתיקה. ההיפך הוא הנכון: היא יכולה להפוך מעשה אסור בהעדר תגובה - לשיטה.
 
אנו מצפים כי מפקד בא"ח גולני יורה כאמור ואף יודיע ברבים על כך. למען ידעו כולם כי מפקד אשר יעשה מעשה שיש בו משום טירטור חיילים שהופקדו בידיו להכשרתם כלוחמים – ותהיה דרגתו אשר תהייה – לא יוכל עוד לשמש כמפקד בצה"ל.
 
בצה"ל התגאו לאחרונה בהצלחת מסלול חדש להכשרת מפקדים המכונה "שביט". ובכן, מהוא  "שביט"?
"שביט" הוא מסלול המאתר בשלב מוקדם חיילים בעלי נתוני איכות וסיכויים גבוהים להצליח בתפקידי פיקוד, כמ"כים או כקצינים. הם מסומנים בתחילת קורס המ"כים ועוברים מסלול ייעודי לפיקוד על קורס, ובהמשך, ממשיכים לתפקידי קצונה.
"המסלול בהחלט מוכיח את עצמו", אומרת מפקדת מערך גיבוי הלחימה, אל"ם גילה כליפי. "המפקדים המוכוונים למשימות הם איכותיים מאוד, כך שההכשרה טובה יותר"....(מתוך גליון 216, "במחנה" – 9.9.04).
 
כל שנותר לכולנו לקוות הוא כי ה"כוכב" מבא"ח גולני אשר פיקד על הטירון לשאת את הסלע , אינו נמנה על אחד מאותם "כוכבי שביט".
 
*למצולמים אין קשר לאירוע.

תגובות:
YXv36Z https://www.genericpharmacydrug.com
(Judi 12/5/2018)
1.
gwjC6x https://www.genericpharmacydrug.com
(mike11 18/4/2018)
2.
7toXOP http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
(JimmiNi 23/10/2017)
3.
לצורך אימון פשוט במכון כושר צריך הכשרה מקצועית אבל לטרטר פלוגה בצה"ל צריך רק דרגה ? אין זה ראוי או רצוי !
(גל פסטרנק 20/10/2004)
4.
הוסף תגובה